Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1363 ggr
hyzenthlay
0

Beteendeskillnad mellan stor och liten rex?

Jag står i valet och kvalet mellan att skaffa stor (= standard) eller liten (= mini, dvs inte hermelin) rex. Tidigare har jag haft ett antal olika raser som sällskapskaniner (lösgående i hemmet), och av dessa upplevde jag min stora rex (från Granas i Vallentuna) som den bästa kanin jag någonsin haft: lugn men ändå aktiv och nyfiken, klipsk, social och kelsökande - och så denna ljuvliga päls! Tyvärr har jag inga egna erfarenheter av liten rex, men mindre storlek framstår som en väldigt stor praktisk fördel.
Dessvärre har jag hört många beskriva lilla rex som (hyper-)aktiv, hoppig, rastlös, envis och mindre kelig än stor rex. Nyligen besökte jag en utställning, och en av landets allra skickligaste uppfödare av lilla rex sade att de (åtminstone i svart färg) är väldigt aktiva och "riviga" i temperamentet, dvs "inget för den som vill ha en kanin som ligger i famnen och gosar". Detta lät ju väldigt nedslående, för jag letar efter en riktig kelgris (som dock samtidigt är klipsk, nyfiken och aktiv). Nu vet jag inte alls hur jag skall göra.
Jag frågar därför er som har erfarenhet av bägge rexstorlekarna:
1. Upplever ni någon generell skillnad i temperament kopplad till just storleken, eller är det mer beroende av uppfödare, avelslinje och individ? Om jag återigen vill ha en kelig myspåse som hoppar upp och ligger i knäet i timmar för att bli klappad , törs jag då byta till lilla rex, eller är det säkrare att återigen satsa på stora?
2. Kanske kan ni rekommendera några specifika uppfödare av lilla rex som har särdeles sociala och keliga djur? (Orange / viltgul med rödförstärkning eller viltblå / blå otter är drömmen, men temperamentet är långt viktigare än utseendet. Utställbarhet och avelsmöjlighet är av mindre betydelse för mig.)
3. Om nu lilla rex är relativt "okelig", vem föder i så fall upp de keligaste stora rexarna?
Stort tack på förhand / Kerstin

[Sockertoppens_kaniner]
0

Har bara positiva erfarenheter av båda raserna! Enligt mig är det mest storleken som skiljer. Alla kaniner är ju individer så de kan båda bli lika trevliga. :)

[sstorm]
4

Hej Kerstin,

Det låter som att det är mig du talat med och jag vill förtydliga det jag sa, eftersom du verkar ha missuppfattat mig. Jag sa att temperament beror väldigt mycket på linjer, men även på uppfostran. Det finns aggressiva stora rexar precis som det finns aggressiva liten rex. De svarta små rexarna (våra linjer) är väldigt aktiva, nyfikna kaniner som behöver stimuleras. Egentligen behöver ALLA kaniner stimuleras, men just de svarta små rexarna funkar inte att ha sitta i en bur, de blir galna till slut. Om man jämför med exempelvis de bruna små rexarna så är de lugnare och kräver inte lika mycket aktivering, likaså våra vita rödögda (observera att jag endast talar för våra linjer hela tiden). Jag står fast vid att de svarta små rexarna inte är knäkaniner, men de stora rexar jag träffar är inte heller knäkaniner.

Vill du ha en kelig kanin så kolla hur linjerna fungerar. Besök en seriös uppfödare och titta på hur de vuxna kaninerna är. Sen är det ju som sagt upp till dig hur du uppfostrar kaninen med. 

Lycka till!