Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketter: otutanför-ämmnet
Läst 1270 ggr
dermot
0

Hjälp tack! ang. stamtavla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag behöver lite hjälp med en stamtavla på en av mina dvärgvädurar :) (utanför ämnet men någon kanske kan?) Hon kommer från Danmark

Det är så att jag har tänkt att ställa ut och Stambokföra/söka dispens på henne, men när jag kollade igenom hennes stamtavla så såg jag att Lars-Åke Asp redan varit framme och skrivit under att hon var "godkänd att upptagas i svensk stambok". Men där är inget skrivet eller liknande under "Stambokförd" längst ner, men dem har klippt stamboksnummret bredvid den lilla rutan nere till höger. Vad är hon då?

Min andra dvärgvädur som jag ska ställa ut och stambokföra som för övrigt har full stamtavla där alla far- och morföräldrar är stambokförda (det är ej ovanståendes far- och morföräldrar) men asp har inte skrivit godkänd på hennes. Jag undrar då om "Abigails" stamtavla (ovanstående).

Hoppas någon kan hjälpa mig! :)

På bilden är hennes stamtavla,, kommer fler

Mvh Annika

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är bild på hennes "stamboknummer" som är utanför rutan.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

En bild till :)

// Anka

Ljusta
0

Har också en som det är godkänd dispens på, och om man får avkommor efter honom så står det rbf i rutan för stamboksnummer på hans rad, dvs riksstambokförd. Om det var det du undrade över? ;)

Ljustadalens kaningård

dermot
0

Så hon är alltså "dispens-sökt" så att säga? :)

Tack!

// Anka

Ljusta
0

Nu har jag fått svar från en annan sajt :) Kaninen var nog ungdjur när hon blev importerad och för att hon kan bli stambokförd "på riktigt" så krävs att hon ställs ut på godkänd poäng och kan sen registreras på det. Du behöver inte söka dispens på henne sen då hon redan är godkänd att upptas i stamboken. Men innan avel är det ju bra att hon ställs ut och registreras.

Ljustadalens kaningård

dermot
0

Ja okej :-) Hon har fått en kull i april, men ingen av dem som köpt/tingat har varit intresserade av avel/utställning (har informerat dem om detta) och ska behålla en själv. När hon sedan är utställd och stambokförd är det väl bara att skriva till hennes "rikstamboknummer" på ungen som jag sedan vill ha i avel. Eller? :)

// Anka

Ljusta
0

Ja :)

Ljustadalens kaningård

dermot
0

Okej tack så mycket :)

// Anka