Avelsstrategier
Tycker att vi kan fortsätta att diskutera en intressant fråga här istället för i planerade kullar-tråden ;)
Hur tänker ni angående att ta in nytt blod i eran uppfödning? I mitt fall så har jag Dvärgvädur rex från två linjer, en wienerfri och sen min lilla Twix som har föräldrar som är wienertecknade. Själv har hon inte ett vitt strå och inte heller hennes ungar, vilket ger förhoppningen att hon kan vara wienerfri (det är ändå ca 25% chans att hon är fri enligt statistiken). Om hon har något att tillföra min avel (och det ser jag när hennes ungar är stora) så är jag beredd att ta den chansen att hon skulle kunna vara blåögdsbärare. Det är som sagt ett anlag och ingen defekt som bettfel eller dylikt.
Jag tar också naturligtvis in normalpälsade för att få bättre kropp och typ, men vill ha rex från två linjer för att slippa allt för mycket inavel i flera generationer.Och att hitta säkra wienerfria kaniner är inte lätt! Nästan omöjligt då det finns bakom nästan alla.
Ljustadalens kaningård
Skulle inte säga att det är lätt att hitta rena dvv rex, men skulle inte heller säga att det är nästan omöjligt :) Dock är det jag ser som det största problemet inte att hitta wienerfria kaniner eller inte, utan att hitta kaniner med riktigt bra päls och typ. Av det jag sett på många dvv rex från wienerled tar jag hellre och parar in rasen rex eller liten rex än använder dessa. Då jag känner att många av dessa tyvärr inte ger något mer än extra mycket jobb pga dess dåliga päls (och typ). Avlar man in från rasen rex har man iaf ett av två, dvs pälsen. Nu har jag visserligen pausat sedan jag började på universitetet, men förhoppningsvis kan jag ta tag i aveln igen när jag är klar, och då kommer jag försöka börja helt från början och ta igen de misstagen jag gjort. För misstag har jag gjort, och mångs misstag kommer jag fortsätta göra, aldrig blir man fullärd med kaninerna :)
Jag kommer aldrig igen:
- Köpa in något annat än dvv rex med riktigt bra rexkänsla
Jag kommer definitivt
- Köpa in riktigt bra typade normalpälsade dvv, kommer inte nöja mig under 94p (självklart inte stirra sig stint bara på poängen, men ofta betyder också poängen en del), allra helst tyska djur med riktigt snygga tyska skallar och kompakta kroppar som jag gillar mkt
- Köpa in minirexar till projektet, här är inte summan av poängen lika viktig för mig, utan delpoängen på pälsen. Ruggigt bra rexpäls ger också ruggigt bra päls som anlagsbärarna bär vidare.
Jag går alltså mycket hellre vägen runt att para in med riktigt snygga minirex och ser till att verkligen få med pälsen, än att att få snygg typ och halvdan rexpäls. Jag anser att det är som med teddyn, har man inte pälsen, har man egentligen ingenting.
Men som sagt, detta är mina erfarenheter, mina tankar och åsikter, och inget annat och gör den varken mer rätt eller mer fel än någon annans :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är med den rexpälsade dvärgväduren och få den wienerfri måste jag säga är ett långtidsprojekt! Jag har i och för sig inte hållt på så länge men jag vet att en i tyskland (tror jag?) har hållt på i en herrans massa år med att få snygga rexdvärgvädurar. Tror hon var inne på 7:e eller 8:e året om jag förstod det rätt och hon var fortfarande inte nöjd. Men vad jag kunde se så var hennes vältypade och bra öronställning med mer. Pälsen vet jag inte då det är lite svårt att känna det via datorn, men antagligen så var det det hon försökte få bättre och därmed inte var nöjd med. Om jag läste och förstod allt rätt så hade hon börjat absolt helt från grunden. Hon parade en normalpälsad dvärgvädurshane med en rexpälsbärande hermelin, där ingen av dem hade synlig wienerteckning och heller inte på någon av föräldrarna och heller inte på deras föräldrar. Sedan parade hon en unge av den kullen med en rexpälsad hermelin (vet ej om den var wienerfri) och parade sedan en unge ur den kullen med en dvärgvädur (även han från wienerfria linjer) för att få in öron ställningen, rexpälsen fanns där redan men för att få den bättre parade hon en vältypad unge ur den kullen med en Rex och har fortsatt så med dvärgvädrar och Rexar. Hon hade nu i alla fall flera kullar med typiska dvärgvädursrexar. Tror att hon hade två avelspar från början (så som jag förklarat x 2) och nu hade hon ungefär 7 honor och 3 hanar.
Vet ej om allt stämmer till hundra men jag tyckte att dem var väldigt fina! Kan tyvärr inte dela med mig av sidan då det är en vän till mig som visade mig den. Och jag kan inte komma ihåg vad den hette…
Problemet med den "stora" Rexen är att huvudena gärna vill bli avlånga och spetsiga men det kan man i och för sig lösa :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 Intressant att höra! Skulle gärna sett hennes hemsida och skulle kunna tänka mig att importera (även fast jag har lite dåliga erfarenheter…) om det skulle finnas rastypiska utomlands.
Jag avlar inte gärna in rasen rex för då blir det ett flerårsprojekt att få dem rastypiska sen. Då tar jag hellre en hyfsad Dvvrex från en wienerlinje (som naturligtvis verkar vara wienerfri) och tar den vägen. Problemet är ju, precis som Louise sa, att de inte har avlats för att vara rastypiska och ha bra päls i de flesta fall. Nu har jag tur att få tag i en hona ur wienerlinjer som har ok päls (kunde vara lite tätare annars ok), bra öron och bra storlek. Huvud, kropp och prestation finns en del att önska över, men man kan ju inte få allt…
Vilken väg man än går så blir det problem man måste övervinna, och alla tar ju den vägen som känns mest rätt (och lätt) för en själv :) Det är tur att det inte finns något rätt eller fel här, så länge man inte skadar kaninerna på något sätt.
Ljustadalens kaningård
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Ja, jag är lite irriterad över att jag inte kan komma ihåg alls vad sidan hette. Hon bara klickade upp den för att visa, tänkte inte alls på att skriva ner eller ens tänka på namnet på hemsidan. Och jag har tyvärr ingen kontakt alls med henne längre. Hennes e-post hade blivit virussmittat (därmed hela datorn) och hon skulle skicka mig sin nya men eftersom hon flyttade till Kanada för ungefär en månads sen kanske hon ännu inte hunnit. Och därmed har jag heller inget telefon-nummer. Och åka till Kanada känns lite onödigt bara för att kolla en sida. Men vi får se! Kanske får jag tag på henne :)
Jag känner detsamma, men då jag inte riktigt gillar hermelin/mini rexarnas temperament med mer, ser jag hellre till och få in Rexens :) Kommer i och för sig inte avla så mycket på dvärgvädursrexen längre då jag hellre vill ha mina små viltgrå dvärgvädurar och rikta in mig på dem så kommer jag också sälja mina rexar tyvärr. Pga lite olika omständigheter.
Men jag tror nog det kommer bli någon kull ^^ någon gång i alla fall. Sen hur det blir med det får vi se. Måste byta ut mitt avelsmaterial dessutom så om någon har några viltgrå /viltgråmantlade dvärgvädurar att sälja eller låna ut får dem gärna höra av sig till mig :)
*Är det förresten bara jag som tycker att rexpälsade kaniner ofta har ett "hett" temperament över huvudtaget? Min lilla "Arn" är väldigt nervös av sig (är ett projekt som ska få in lite nytt blod till dvvrexar) men är betydligt lugnare än vad en hona jag hade förut. Hon gick ju knappt att hålla. *
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#4 Måste bara säga till eftersom jag fått en kull viltgrå Dvärgvädurar efter min viltgrå hane champion 285,5 p från Gunnar Johansson och min viltgrå hona reg 94,5 p från Kolartorpet. Tror de kommer att bli riktigt snygga! Flera 96:or och champions i stammen. Har som sagt Dvärgvädurar också, främst för att få in kropp och typ på rexarna, men även för att jag älskar hur de viltgrå ser ut, har kommit nära min idelakanin :)
Jag tycker också att temperamentet på Dvv rex är lite annorlunda än den normalpälsade, men mina är hur goa som helst ändå. De har mycket mer energi och kräver lite mer. Men de är härliga, jag gillar kaniner med lite fart i! Men inte många av dem verkar vara några knäkaniner direkt, de racar hellre runt när de är lösa än sitter i knäet och myser, och vill man mysa så gör man det i buren sen :)
Ljustadalens kaningård