Är det lagligt?
Att hålla en rexkanin i en bur på 140*69*55 cm (självklart aktiveras den dagligen osv)
Funderar på att gå över till rexar när de jag har nu går bort, då jag är väldigt intresserad av rexar men har de kaninerna jag har tid med…
Om det inte är lagligt får jag försöka fixa en bur på annat sätt…
Jag vet inte riktigt vart gränsen går (har själv STORA brar till mina) men jag brukar säga: Ju större destu bättre :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo, självklart är ju större bur man har råd/plats med ju bättre. Men ändå bra om man vet om den är laglig medans man letar nya burar…
Hur stor blir en "vanlig" rex?
Vet att mina burar är lagliga med råge för dvärgkaniner, men större vet jag inte…
tänkte på sikt fixa en fyrfackare med varje fack på 70*200 cm 100 cm hög om jag inte hittar någon köpebur som är tillräckligt stor, men under tiden är det bra att veta..
Enligt Jordbruksverket regler ska kaniner på 3-5kg (som en rexkanin ligger på) ha en yta på minst 0,7 kvm, kortaste sida 70cm där takhöjden bör vara minst 70cm så din bur ligger tyvärr inte inom reglerna för en rex.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Ok, men då får jag lösa buren först och se sen…
15 cm höjd är ju en hel del, så i så fall håller jag med om att det inte är att klassa som en "mindre avvikelse".
Men tack för svaren!
Tror ni att en rex skulle må bra om jag fixar en bur på 70*200 cm med höjd på 100 cm och har de ute då? Eller sätter de inte vinterpäls?
#5 Det tror jag nog att den skulle :) Allra helst eftersom den dessutom får komma ut (motionera sig). Jo de sätter vinterpäls! :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det stämmer att den ska vara 0,7 kvm men höjden måste bara vara 60 cm enligt jordbruksverket, inte 70 cm.
Annika Branderud
Hästängens Hoppkaniner (hemsida på gång)
Dessutom ska kortaste sidan vara 60 cm, inte 70 cm. :)
Annika Branderud
#7 Då stod de fel där jag läste, ber om ursäkt :) tror 70 cm är för kaniner över 5 kg då. Tokigt av mig att säga fel när jag själv byggde en bur nyss och kollade på dem där reglerna, men men :)
/Elin
Hihi, lätt hänt.., djurskyddslagen kan vara krånglig ibland..
#9 Säger som #10, lätt hänt. :) Hoppas verkligen du inte tog illa upp! =) Det är ju en del att hålla reda på med alla mått hit och dit. :) Och tur att du inte kollade fel åt andra hållet, heller en för stor bur än en för liten! :)
Och japp, det stämmer att 70 cm är för kaniner 5 kg och uppåt. =)
Annika Branderud
#11 Nejdå! jag tog inte alls illa upp, bra att nån rättade till de ;) Tror jag snurrade till de då jag byggde min bur för måtten för 5 kg för att jag ville ha en större bur även fast min kanin går under 3-5 kg reglerna, så var nog därför jag sa 70 också ;P sen tittade jag på en felkälla på internet ;)
Men ja som du sa, bättre att jag sa fel åt de hållet iallafall ;)
/Elin
#12 Vad bra. :) Jamen eller hur! Alltid skönt med stora burar tycker jag. =) Kaninerna får det så härligt då!
Jag ska sälja en kanin till en familj där han kommer få bo i lekstugan på 160 x 100 med hage till. Där kommer han verkligen få leva livet! =)
Annika Branderud
#13 Jaa verkligen, när man ändå bygger en själv så varför inte slå på stort! :)
Jaa det kommer han verkligen, har tänkt den tanken och tyckt att det är synd att man inte hade en lekstuga som bara stod där som man kunde göra om till kaninhus ;P
/Elin