Framtidens kanin? (konstprojekt)
Hej!
Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!
Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra husdjur, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".
- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?
Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder 
Tack på förhand!
Man har ju sett dvärgvädurar och Lilla Tyska Vädurar med så kraftiga huvuden att ögonen pressas ihop, de ser knappt någonting! Ögonen är som små smala streck… Sedan finns ju den Engelska Väduren som har så fruktansvärt långa öron!! När den går så snubblar den ju bara på öronen, det kan ju knappast vara skönt… Sedan tycker jag personligen inte om långhåriga kaniner, då vissa inte kan sköta om dess päls. Tänk dig en kaninuppfödare som föder upp t.e.x teddyvädurar, med över 100 kaniner, han/hon lär ju knappast hinna borsta igenom alla.
Nu vet inte jag inte om någon här inne har över 100 långhåriga kaniner och hinner med dem, men jag drar absolut inte alla över en kam!
Medans Engelska väduren och dvärgvädurar och Lilla tyskar, det har man ju sett på t.e.x utställningar.
De stora kaninerna som belgisk jätte osv har ofta hjärtproblem. Dock är de väl kanske från början avlade för köttproduktion men det förekommer ju mycket avel på dem som sällskap nu.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus