Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettkullplanering
Läst 3656 ggr
proxima
0

Proximas kullplaner

Proximas Dvärgkaniner, nyligen godkänt gårdsnamn inom Sveriges Kaninhoppares RF, presenterar höstens sista kull och vårens första kullar:

Åsgrändens Urban (brun/gul japantecknad wienertecknad rex) + Engelstjernes Lykke (egern manteltecknad satin)
Ras: Dvärgvädur
Päls: Normalpälsade rex- och satinbärare. Det kan även dyka upp rexbärande satiner om Urban har ärft satinanlaget från sin far.
Färg: Främst havana och viltbrun i helfärgat och manteltecknat och även med eller utan wienertecken.
Om kullen: Lykke är ganska stor men har en riktigt bra satinpäls och Ubbe är väldigt liten med en bra, men sen, rexpäls så jag hoppas på små, fina bärare av både satin- och rexpäls, eller satinpälsade om Ubbe har satinanlag. Båda har supertemperament och tunga öron. Jag hoppas att det blir några wienerfria ungar, då jag själv vill spara en wienerfri hane med runt huvud och tunga öron.
Planerat födelsedatum: Oktober 2011

Stigfinnarbergets Herbert (sachsengold) +
Chagalls Aisha (brun/gul japantecknad wienertecknad satinrex)
Ras: Dvärgvädur/sachsengold
Päls: Normalpälsade rex- och satinbärare.
Färg: Sachsengold och brun/gul japantecknad med eller utan wienertecken.
Om kullen: Det här är en kull som jag verkligen ser fram emot, det blir ett första steg mot satin i den underbara färgen sachsengold! Aisha har tunga öron och en liten kropp och det i kombination med Femmans kompakta kropp, uppåtöron och maffiga huvud tror jag faktiskt kan bli riktigt bra redan i första generationen.
Planerat födelsedatum: Februari 2012

Proximas Franz Josef (brun/gul japan wienertecknad satinrex) +
Proximas Suri (zobel blå RB SB)  Ras: Dvärgvädur
Päls: Satin, rex, satinrex samt normalpälsade satin- och rexbärare.
Färg: Det kan i princip bli vilka fäger som helst, både med och utan wienertecken! :)
Om kullen: Jag förväntar mig små, trevliga och vackert wienertecknade ungar i alla möjliga olika färger. Franz har en helt underbar satinrexpäls, den bästa jag har känt på(!), och Suri bär på anlag för både riktigt bra satin-och rexpäls. En spännande kombination!

Proximas Vincent (blå/gul japantecknad rex SB) +
Proximas Shiloh (blå zobelsiames RB SB) Ras: Dvärgvädur
Päls: Rex, satin, satinrex, normalpälsade RB
Färg: Blått i olika nyanser och kombinationer
Om kullen: Det här blir en spännande kull som förmodligen är wienerfria! Vincent har en bra rexpäls och är väldigt fin för att vara en dvärgvädur rex och Shilohs mor har stor rex på nära håll och därigenom en kanonbra rexpäls. Min förhoppning är att några ungar ur denna kull, både rexpälsade och satiner, kommer gå att ställa ut och min tanke är att spara en eller två ungar själv.

Fler kullar kommer att läggas till, bland annat en kombination där båda föräldrarna visat goda hoppegenskaper :)

Generell prislista:
Normalpälsad: 500 kr
Rex, hane: 700 kr, hona: 800 kr
Satin, hane: 900 kr, hona: 1000 kr
Satinrex, hane: 1100 kr, hona 1200 kr

Vid intresse, besök min hemsida eller maila mig!

Väl mött! :)