Söker en Rex hona till Avel?
Söker en Rex hona att låna hem till Avel nästa sommar.
Hon behöver inte ha stamtavla eller godkänd färg..
Jag vill ha en kull efter min underbara hane. Han blivit flaskmatad efter det att han föddes & är derför extra tam.
Färg: Castor Manteltecknad & han har Svart Dalmatin & Castor bakom sig.
Jag hade tänkt mig att ta kullen i Mars..
Vi finns i Dalarna med transport går säkert att ordna om ni bor långt bort.
Tack ! :)
Det är en riktig sötsak du har där !
Rexad Gotlandskanin har jag aldrig hört talas om :o Vad häftigt!
Det skulle bli en riktigt spännande kull :o
Om honan är i bra form så kan hon få en kull vid ca 1,5 års ålder men det är olika vad folk tycker om det där..
ok men isåfall så bör det vara ok.. hon fyller 1 år i mars har jag för mig… ska kolla hennes papper sen..hon är mkt aktiv så formen lär det nog inte vara ngt problem med.. och hon har ett härligt temperament.. mkt social och personlig kanin..men långt bort bor vi :/ i södra skåne (simrishamn)
(om det skulle bli aktuellt så vill jag nog fråga uppfödaren om det är ok att hon får en kull med en annan ras.. vet inte riktigt hur man gör när det gäller kaninerna, när d gäller råttor så håller ju uppfödarna stenhårt på att man inte får ta kull hur som helst..)
Men det är ju perfect ålder..!
Vi åker ner till småland varje sommar & vinter.. Till Växsjö om det skulle gå bra att mötas där?
Annars kan man ju fråga på djurtransport..
Det är ganska många som åker mellan skåne & dalarna - småland & skåne.
Jaa :)
Gör det först du, det är ju bra att vara säker !
jag vet en tjej som bor i växjö som ibland är neråt.. så kanske kanske det skulle kunna ordnas.. men hur hade du tänkt dig då? att låna hem henne för kull hemma hos dig uppfattade jag det som? 
Ja precis :) Om det är OK för dig.. Annars tar jag gärna kullen endå "om uppfödaren tillåter det förståss" :)
#1 Snygging där! ;)
Jag har ju min Nogger också som jag gärna vill ha en unge efter ^^
Henne får du gärna låna över, om transport kan ordnas. Bor också i Skåne nämligen. Men ska. ev till Småland till nästa sommar :)
Hon är märkt med stamtavla. Har haft kullar tidigare, SUPERduktig mamma!
hittade tyvärr ingen bättre bild…
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#8 ja jag har ingen plats för en kull härhemma just nu, då måste jag bygga burar:) så det hade ju varit perfekt om du ville ha henne hemma hos dig! (men ser att du blivit erbjuden supersöta Nogger med
din kille kommer nog att få många erbjudanden så snygg som han är, så om du vill vänta med att bestämma något så är det ok med mig)
Åh, båda är så grymt otroligt fina !
Nogger är ju helt perfect ! Jätte söt liten tjej.
Om du ska till Småland nästa sommar så är ju det lätt att fixa..
Då blir det ju Castorfärgade bebisar "kankse någon enstaka manteltecknad också om vi har tur"..
Och sen har vi ju den andra sockersöta lilltjejen också. Det hade blivit en otroligt spännande kull där mycket färger & utseénden skulle dyka upp.
Men hur många Rexade Gotlands kaniner finns det? inte många alls tyvärr :3
Om jag skulle vara uppfödaren så hade jag nog fortsatt att avla fram Rexade Gotlands kaniner, men en kull med en Rex kanske inte spelar så stor roll? Efterssom att om du inte tar en kull snart så blir det ju aldrig någonting efter henne & inte heller mer Rexade Gotlandskaniner..
Isåfall är det ju det där men transporten ? Blir det krongligt eller tror du att det löser sig? :)
Det här är svårt , ni har riktigt fina kaniner båda två ska ni veta :)
det finns en hel del rexade gotlands kaniner, men eftersom gotlandskaninen är en lantras och det avlas på andra egenskaper än utseende och rexade helt enkelt inte är önskvärda där men dyker upp ändå så spelar det nog ingen roll av den anledningen, jag tänkte mer på att hennes uppfödare kanske inte vill att hon ska avlas på om hon inte ska användas i bevarande arbete för Gotlandskaninen..
men om uppfödaren ger sitt godkännande så kan vi säkert fixa transporten.. din kille kanske kan para båda
så kan min tjej kanske tigga skjuts med dermot 
Haha, det går nog säkert det..
Dock kan jag bara ta hem en utav honorna så om någon utav er skulle kunna ha en kull hos er så hade det varit bra :)
Ja du bestämmer ju helt själv! 
Som det ser ut just nu, kan jag nog inte ha någon kull här, beror lite på hur det ser ut längre fram.
Men en kull med Rex är ju bara för mysigt… så man skulle ju nästan vilja ha henne här hemma.. Ahja, vi får se ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag kan ju lägga upp hennes stam, så kan vi ju jämföra med din och se om några andra färger dyker upp :)
Mor: Castor Mormor: castor 94p Morfar: dalmatiner svart 93,5p
Far: dalmatiner svart/gul 91,5p Farmor: dalmatin svart 95p Farfar: dalmatiner svart 94.5p
:)
// Anka
okej :)
Alvin har;
Far: Castor
Mor: Svart Dalmatiner
Mer vet jag tyvärr inte :(
Tror fortfarande på ca 60 % Castor 35 % Castor Manteltecknade och 5 % chans för Dalmatiner, men eftersom att båda har det bakom sig så KAN det slå igenom.
Hade en kull förut där Pappans farmor var vit blåögd & Pappans farfar & mormor var blåa.
Själv var han Svart Wienertecknad båda hans far & mor var Svarta Wienertecknade.
Mamman till kullen var hoppkanin & hade bara Svart, viltgrå & viltgul bakom sig , själv var hon viltgul.
Så svart wienertecknat brunögd + viltgul brundögd= 2 Gul/Svarta japantecknade brunögda 1 Vit/blå japantecknad blåögd & 1 blå/gul japantecknad blåögd .. det tyckte jag var kul :)
#16 Okej ^^
Då får man hoppas på en liten dalmatiner då, om det skulle bli av. ;) Men castor och manteltecknat är ju fint de med! ^^
// Anka
Det är jätte fint :) !
Oj, vad fin han är!
Jag är ju egentligen sugen på att ta kull på någon av mina rexhonor till våren men har inte plats hemma. I så fall har jag redan minst 1-2 tingade. Det enda är att jag inte kan bestämma mig för om jag vill lämna iväg någon av dem.. hm.. Är så fäst vid dem. <3
Båda är fantastiskt fina och helt underbara i temperamentet. Mina små hundar här hemma. :D
Combination's Smooth Mountain "Vingla" - castofärgad hona
Knasfibbla "Fibbla" - viltblå wienertecknad (ev. feltecknad holländarteckning) hona
Båda har haft varsin kull tidigare. De fick åtta ungar var, alla överlevde. Fantastiskt duktiga mammor!
Annika Branderud
Hästängens Hoppkaniner (hemsida på gång)
Och här är en bild på Vingla.
Fibbla är lättklassad med en pinne i varje. Gör alltid glädjeskutt på hoppbanan. :D
Vingla är svår i rak, medel i krok med en pinne plus en pinne i höjd. Hon brinner verkligen för hoppningen och är fantastiskt duktig. :)
Om vi skulle samarbeta med kullen, har du ett gårdsnamn eller skulle vi kunna sätta mitt gårdsnamn på dem? Vet inte riktigt hur det funkar där.
Båda är renrasiga men inte utställda. Fibbla är dock märkt i ena örat.
Annika Branderud
Gu så fin han är! <3
Jag ska svara på ditt PM så snart jag hinner. =)
Annika Branderud
Under veckan blir det en kull mellan Roxi, ej godkänd i färgen, manteltecknad, duktig hoppare, renrasig rex, och Bilbo, 96 p. (Champion) renrasig rex, castor. De är alltså drygt 5 månader i mars, så jag skulle ha väntat minst en månad till efter det. Sedan ska du ju inte para manteltecknad-manteltecknat, då kan det bli mycket knasigt, men det hade du säkert koll på innan
.
Mvh,
/Linn R, Tassel's kanin- och gerbiluppfödning.