Fråga ang hane och könsmognad
Har en fråga. Ska behålla en hane ur min kull som sällskap till mamman. Min fråga är, när bör jag senast kastrera honom? Det är en rexkanin, han är 9 veckor. Vet att könsmognad är runt 12 veckor, men betyder det även att han kan befrukta en hona, i detta fall mamman, eller kan han bara befrukta när kulorna väl har ramlat ner?
Har försökt googla på detta men hittar ingen vettig info om det. så kanske någon här vet?
Så fort en hane blir könsmogen kan denne bli pappa. Dvs para sig.
Har tyvärr ingen aning om när man kan kastrera som tidigast då jag aldrig gjort detta. Men du kan ju alltid ringa och rådfråga veterinär om ingen här kan svara på det. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ibland gör veterinärerna så att de söver ner och "skakar" ner kulorna om de fortfarande är i buken, för att sedan kunna kastrera "som vanligt". Jag rekommenderar att du hör av dig till din egen veterinär och hör vad de säger. Annars så får du flytta ur honom innan 12 veckor, och sätta ihop honom sedan efter det att alla spermierna är döda (kommer inte ihåg antalet veckor efter kastrering).
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
tack för alla svar
ett par frågor till
Det stämmer väl ändå att könsmognad inte börjar förrän vid 12 veckor på mindre raser och något senare på större, så innan dess bör ja inte oroa mig? Rexen går väl som en mellanstor ras så kanske den blir könsmogen något senare eller vad tror ni?
Sedan va min tanke att ha honom i en bur bredvid mamman tills jag kastrerat och ett tag efter. Hoppas bara inte det blir några problem att sätta ihop dem igen sedan, för de va ju ändå min tanke att de skulle gå ihop. Men e det någon här som fått problem när det sätter tillbaka hanen, som nu är kastrerad, till honan?
Jag skulle inte riskera att få en kull så hade nog plockat bort hanen redan nu. Han behöver inte sin mamma längre. Kastrera brukar man göra mellan 4-6 månader, beror på veterinären. Sen är det ju ca 4 veckor till för att spermierna ska hinna dö.
Om de bor bredvid varandra är risken kanske större att han skvätter mycket, inte så trevligt om de bor inne. Men du kan ju testa, så får du kanske sätta dem längre ifrån varandra sen. Om de går ihop sen är svårt att säga.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus