Fråga :)
Jag funderar på stt skaffa en rexkanin och ha inomhus . Men min pappa är allergisk mot katter och riskerar att bli allergisk mot kaniner, men jag har hört att rexkaniner ska vara mer allergivänliga än vanliga kaniner, är det sant?
Nej, det är inte sant. Många påstår det, men det är helt individuellt beroende på vad det är man är allergisk mot. Man kan vara allergisk mot päls, hudavlagringar, saliv, kvalster osv. Rexar fäller päls de med precis som alla kaniner, men har lite kortare päls med en annan struktur. Annars är de uppbyggda precis som vanliga kaniner :) Faktum är att det inte finns någon djurart/pälslag som alla allergiker tål, men det kan finnas djur som just den enskilde allergikern tål bättre än andra, och visa allergiker tål rexpäls bättre, men inte alla.
Ljustadalens kaningård
Okej tack Så mycket :D
Så att om man är allergisk mot kaninpäls, kan man klara rexen bättre då? :)
Det är helt individuellt, han får prova :)
Ljustadalens kaningård
Sen är katt, häst och marsvin det mest allergiframkallande djuren har jag läst, och allra mest då katter. Min systerson exempelvis är grymt allergisk mot katter, svagt allergisk mot hundar men inget mot kaniner (har en kanin själv, utomhus). Själv är jag uppväxt med två pälsdjursallergiska föräldrar, men fick ha djur i vårat uppvärmda garage som låg i anslutning till huset. Sen skaffade jag kaniner och de fick bo ute. Min pappa är väldigt allergisk mot katter, hundar och hästar (och damm) men han klarade faktiskt mina kaniner rätt bra (även att hålla dem). Måste du ha din kanin inomhus då?
Min sambos styvpappa är allergisk. De har en hund av rasen Bichon Havanais som han tål, men så fort han är hos oss reagerar han på kaninen. Så rex är definitivt inte alltid bättre. Men de är urmysiga så ska du skaffa kanin (och ha ute kanske) så tycker jag du ska skaffa en rex!! :D
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det har funkat med rex hemma hos oss, då min syster är allergisk och reagerade mycket på min förra dvärgvädur så tyckte hon själv att det va mycket lättare att vara med en rexpälsad än en vanlig kanin.
//Joanna
Min sambo är pälsallergiker, främst mot kanin och katt.
Vi har en rexkanin i vårt vardagsrum och det fungerar utmärkt =) Men det är säkert individuellt.