Är buren laglig?
Hej! Är den HÄR buren laglig för en Rexkanin? Om ja, tror ni att den kan vara bra?
Ja, om den alltid har tillgång till hagen räknas den nog som laglig. I alla fall på sommaren. Frågan är hur man tänker vintertid. Då måste man ju ha en bur på ben, så då kanske inte hag-delen kan räknas. Men tror ändå att huset är 97x96 ungefär och det skulle ju vara lagligt det med.. Det var lite svårt att se vad för mått det var, var ju himla många olika!
Men om den är bra? Jag (läs pappa) har alltid byggt egna burar, då får jag dem precis som jag vill ha dem. Men om jag inte kunde skulle jag nog kunna tänka mig den ja! Den var snygg och verkar stor. Du kanske får kolla hur stort hålet in till bodelen är, är det gjort för dvärgkanin kan du behöva såga lite där.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tack för hjälpen!
Jomen den ska nog vara laglig. Verkar ovanligt trevlig för att vara "färdigköpt". Kolla bara alla dörrar och haspar, ibland är sådana färdiga burar helt rovdjurs-osäkra. Men det brukar man kunna lösa med lite ståltråd :)
#3 Bra tips! Dock är tanken att min (eventuella) kanin ska få bo på balkongen så rovdjur blir inget större problem :P
#4 Rätt lugnt då ja ;)
Tips är att ha ganska mycket spån, halm eller liknande där upp i så fall, min förra kanin fick tryckskador på tassarna när hon bodde på träbotten. Kanske även en matta eller två nere, om det inte riskerar att bli blött.
/Karin
#5 Tack för tipsen! Det är tak på balkongen så jag kan lungt ha mattor utan att dom blir blöta :D
#6 Ta bara inga du gillar, mina trasmattor är inte så hela längre… :P Trollet gräver och bitar och drar när han vill bli utsläppt. Till min förra kanin (den med tryckskador) använde jag en gammal skumgummimadrass :) det blev mjukt!
/Karin
Det blir helt enkelt att åka till ikea och fixa mattor ;)
Låter bra tycker jag!
/Karin
Det ser ut som en trixiebur och den kommer tyvärr inte vara lika snygg inom 6mån.
http://kanin.ifokus.se/discussions/4e8dd748d4ebea3ea000fa00-ang-trixie-burarna
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
ajdå…
Jag har också haft mattor på balkongen under de månader på vår och höst som mina kaniner bott där. Tycker att det blir lite stumt ändå. Så att ha två eller flera mattor ovanpå varandra är rätt bra. Madrass var ett bra tips, fast jag tror att mina marodörer skulle göra sönder och äta upp skumgummit ganska fort. Och det är kanske inte så hälsosamt…
#12 jadu det har jag inte riktigt bestämt. Chieko föreslog i inlägg #7 att man kanske skulle kunna använda en skumgummimadrass. Men vi får se hur den blir :) (om det ens blir någon kanin det vill säga)
#12 o #13 Ja, Nougat var på madrassen… Hon använde den att boa med. Men man kan ju täcka in den i något tjockt tyg eller lägga matytor ovanpå. Jag hade plastad frotté för att skydda den mot kiss.
/Karin
Man kanske skulle kunna köpa ett gäng fleecefiltar på ikea och täcka dom med tex. genomskinlig vaxduk eller liknande?
Dom går nog hellre på fleecfilten är vaxduken :P Snarare… Matta, vaxduk, matta/filt. Bara det inte blir halt eller så… Men då kan man köpa någon mjukare matta att ha underst. Om den inte är lätt att tvätta har man ett lager vattentätt och sedan något som är gott att gå på.
/Karin
Jo det stämmer :)
ett tips kan ju vara att googla lite på hur kaniner bor.
har du en inglasad balkong så kan du ju göra en massa utan att behöva bygga en "bur" (: bara att använda fantasin.
själv så bor min kanin inne och han får gå lös väldigt mycket, kommer även snart att få hem en liten kaninunge och även den ska få gå lös senare dock inte samtidigt som den andra :) så vi ska nu mot sommaren när det blir varmare bygga en/två inomhusburar istället för dom vi har.
behöver inte bli dyrt, kan ju räcka med en osb-skiva som underlagg som är målat eller har en vaxduk på sig och med kompostgaller runt om m.m.
så ett tips är att googla ;)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!