Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 1897 ggr
natha-mjau
0

hur är det att ha en rex?

Som rubriken lyder. För/nack delar. Hur dem är allmänt. Osv:) Vill höra allas åsikter om era rexar.

AkaiTsuki
1

Min lilla analysering om rexar

• Har mycket energi
  • Väldigt sociala
  • Ubermjuk päls som man bara gosar in hela ansiktet i
  • Extremt envisa (Kanske bara Akkio då jag inte känner nån mer rex…)

Annars tycker jag de inte är väldigt mycket olika andra raser :)

//Joanna

meerschweinchen
0

Jag tycker dom är helt underbara!

Alla rexar jag har träffat har så stora personligheter.

Glada och livliga. Deras mjuka päls!

Sociala.

Vet nog inte något dåligt förutom att jag tycker att dom är envisa som #1 skrev, fast det gör inte så mycket för mig.

Mvh Sabine

natha-mjau
0

Hur menar ni med envisa?:)

AkaiTsuki
0

Jo men han ger sig helt enkelt inte, när han vill någonting så vill han det och försöker med all sin makt få igenom sin vilja.

Det kan vara att han inte når en spenatbit på bordet och nöjer sig inte förens han får den ^^

Men eftersom Akkio är så förtjust i spenat är det så enkelt att göra trix med honom för att han vet han får inte spenaten förens han gör dem.

Han snurrar runt och går på två ben bara han ser jag har spenat i handen även som jag inte ens har tänkt klickerträna den dagen :)

//Joanna

AkaiTsuki
0

(spenat/morot/godsaker osv)

//Joanna

meerschweinchen
0

#3 precis som #4 säger, Alice min rex om hon bestämt säg för en sak då ska hon göra det, t.ex älskar hon att springa lös i stallet (hon bor i en box) så när jag kommer till henne och kliver in i boxen utan att släppa lös henne i stallet, sitter hon kvar utanför box dörren och bara "stirrar" på dörren.

Mvh Sabine

natha-mjau
0

Haha jaha okej:) Är det någon hoppras tycker ni?

-Greta
0

Håller med dom andra, rexar är sociala och envisa. Fulla med energi. Kanske inte direkt några knäkaniner, mina gillar att bli kliade och gosade med ibland, men vill helst inte vara i famnen.

Tror nog det ska gå hoppa med dom, har just inte hoppat något själv med mina men vet att det finns andra som har Rexar som dom hoppar med och det går helt okej.

Pälsen är så underbar! Går knappt sluta känna på Glad

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

meerschweinchen
0

#7 Tror att det går att hoppa med rexarna, jag hoppar inte med Alice, men ska testa det när jag känner att jag har tid för Alice älskar att hoppa över pinnar som man kommer med till henne.

Mvh Sabine

dermot
0

Håller med #8 i det hon säger, mina gillar t.ex inte heller att vara i famnen men älskar att bli kliade i huvud och så ^^

Det går jättebra att hoppa med dem! Min kompis (Alone) här på iFokus har min förra rexhona Elsa och de hoppar tillsammans :) Nu har de rättså precis startat så de tränar/tävlar bara lätt, men kommer säkert gå upp i klasserna. (Nu ska jag väl inte tala för henne precis Flört…)

Här är en bild på henne när hon hoppar http://dayviews.com/Lucifer-23/503625960/ - Hoppas det är OK att jag länkar Thea! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Eliinn
0

Jag var ingen direkt kaninmänniska förut men när jag träffade min första rex så blev jag kär! :) just för att de är så personliga och Sociala, de ska alltid va med när man t.ex. städar buren och alltid ha uppmärksamhet. Nyfikna tycker jag också att dem är. Säkert lite envisa och ska ha sin egna vilja igenom men det är bara charmigt tycker jag.

Personlig och väldigt social beskriver nog en rex bäst enligt mina åsikter! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

natha-mjau
0

Om man vill ha en riktig kelgris är rex ingen ras alltså? :)

Men som ni beskriver annars låter som min förra holländare.

dermot
0

#12 Det beror ju lite på. Vill du ha en som gärna är uppe i famnen och du kan bära runt med är kanske inte Rex det bästa valet, men de kan ju vara lika mycket kelgrisar från golvet eller i soffan. :)

Givetvis är det ju som vanligt individuellt och det finns alltid undantag ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

natha-mjau
0

#13 hade väl länge tänkt på en rex som kompis till min maja. men ah..
ska inte skaffa en till kanin på ett bra tag nu. men är mest nyfiken.

Vill gärna ha en som man kan bära runt på. Har mycket energi men även är en kelgris.

De kanske blir lite vad man gör dem till?

Eliinn
0

#14 Tror att det är väldigt inviduellt och den blir nog som du säger lite vad man gör den till. Min rex kan sitta i mitt knä helt stilla en bra stund och mysa och även ligga bredvid en i soffan :)

Att rexar inte är så förtjusta i att man bär omkring på dem kan ju också bero på att dem inte är små och lätta som dvärgvädurer t.ex. Min rex väger drygt 4 kg så det blir lite tungt efter ett tag om jag skulle bära omkring på honom länge. Eftersom han är lite tyngre så blir det att man bara bär honom när man måste och såklart mysa litegrann men oftast myser jag med min rex i knäet eller när han är på marken, sängen, soffan osv :) En dvärgvädur är lätt och då blir det kanske att man bär omkring på dem mer så dem blir vana med att bäras omkring :) Bara min teori :P

en kanin med mycket energi men även en riktigt kelgris tycker jag stämmer in på en rex! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Chieko
0

Trollet är det inga större problem att bära på faktiskt, han sitter ganska snällt. Men han vill inte sitta i knät, ska man gosa ska han få ligga på golvet/soffan och bli klappad. Men det kan han njuta riktigt av! Han är ju fortfarande ganska ung (6,5 månader) så mycket energi!

Social är han verkligen, har jag kompisar hemma vill han gärna hoppa runt och hälsa på alla! Sitta i buren (eller hagen rättare sagt) är inget för honom, han försöker tappert gräva sig igenom golvet.

Skulle vilja sammanfatta med mycket energi, social och väldigt härlig!

/Karin

AkaiTsuki
0

Hmm jag var tvungen att träna upp Akkio för att bli buren osv, men envisa båda två fungerade det och jag vann! :D

Men jag kan bära runt på honom i ca 5-10 minuter innan han tröttnar, men självklart om det finns saker på marken som är myyyyycket intressantare försöker han ju kasta sig bort från mig mycket tidigare (lyckas inte dock) ^^

Han har börjat med ett nytt knep också och det är faktiskt ganska intelligent tyvärr, han sträcker ut hela kroppen och sen trycker upp sig med framtassarna och försöker rymma ut ur mitt grepp.  (Detta är en ny ide från hans lilla kaninhjärna) + hans mjuka päls gör det lättare för honom :(  Men detta skall övervinnas :D

//Joanna

Alone
0

#10 de går bra att du länka. :)

och jo visst går de hoppa med rexar, vet flera som tävlat ända upp till svår med rex. btw så hopptränade jag Elsan i dag och vilken trevlig hoppkanin hon är! :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

tattig
0

Väldigt underhållande, tillgivna och lättskötta kaniner:) För att inte glömma smarta!

Branderud
0

Jag har haft fyra rexar, har i nuläget tre.

Samtliga har varit otroligt sociala, vill alltid vara med när det händer något. De har otroligt stora hjärtan och jag tycker även att de är ganska personbundna. Mina rexar bli lite tjuriga efter att jag lämnat iväg dem till kaninvakter till exempel, de vill vara med mig hela tiden och förstår inte varför de inte alltid kan få det. :P

Jag har hoppat med tre av rexarna, den fjärde ska jag börja hoppa med när han byggt muskler (han blev vanvårdad i sitt förra hem). Alla tre tycker det är jättekul med hoppning!

Dock håller jag med om envisheten och den visar sig även inom hoppningen, men detta kan vara lite olika. Min ena hona är inte ett dugg envis, hon är bara snäll och vill vara alla till lags. :) Min andra hona är fruktansvärt envis men hon är det på ett positivt sätt inom hoppningen eftersom hon älskar hoppning. Hon hoppar tills hon stupar brukar jag säga eftersom hon vägrar ge upp. :P Trolle, hanen som jag hade, var lite mer så att han hoppade fantastiskt när han var sugen på det och ibland hittade han annat att titta på. :P

Alla mina rexar har flertalet gånger gjort glädjeskutt på hoppbanan för att de tycker det är så kul! :)

Sen är de riktiga matvrak allihop vilket gör att jag noga får kontrollera mängden mat för annars har de lätt att lägga på sig. :P

Mina tycker jättemycket om att bli burna i famnen. Men de har också mycket energi och tycker lika mycket om att springa på marken. :)

Jag har haft, och har, alla möjliga korsningskaniner och renrasiga tidigare men aldrig har jag fallit så för en ras som jag gjort för rexarna! Det är den perfekta rasen enligt mig. :) Jag känner att jag hittat hem!

Jag bifogar en film på en av rexarna när hon hoppar:
http://www.youtube.com/watch?v=y-VANmiGE8Q

Hon vann där en rak medelsvår klass på 0+0 fel. :)

Annika Branderud
Hästängens Hoppkaniner (hemsida på gång)

natha-mjau
0

#20 wow! vad duktig!
Men hörde av någon att rex inte direkt är några elitkaniner utan med lätt & medelsvår, med tanke på vikten.
Men annars verkar de som en jätte rolig ras och påminner mycket om holländare.

Den uppfödaren jag har pratat med har rexar som ligger mellan 3,5 mac 4 kilo sa hon.
Hon kontaktade mig igår och sa att hon ville ge mig en gratis för hon tyckte så synd om mig när min maja gick bort :( snäll kvinna!
Men om erbjudandet står kvar om ett par månader tar jag nog en dalmatiner från henne. en Hane ska jag testa, aldrig haft en hane.

Är det någonting man bör veta om rexar som skiljer sig från andra kaniner? om man nu kan säga så. har haft holländare o lejon.
Hur mycket mat de ska ha osv ? eftersom det är en helt ny ras för mig vill jag gärna veta allt. :)

Branderud
0

#21: Det beror nog lite på från kanin till kanin. Vingla väger nog upp emot fyra kilo, något mindre kanske. Men hon är väldigt smidigt byggd och därför klarar hon högre klasser väldigt bra. :) Hon har hoppat 60 cm i höjd och varit nära på 70 cm på tävling. Hon svävar med lätthet över kompostgallren hemma. Hon är svårklassad i rak och kom tvåa på sin första svårstart. Sen har jag tyvärr inte hunnit tävla så mycket eftersom jag jobbar många helger.

Detta är en video på när hon för första gången tränar svår:
http://www.youtube.com/watch?v=BPsKpyplluQ

Lite långsammare går det men hon var inte riktigt van vid höjderna då. Men säker är hon! =)

Sen har jag en annan rexhona här hemma, Fibbla, som är betydligt större och längre. Hon är otroligt duktig men henne har jag inte vågat träna på högre höjder eftersom hon är så lång att jag är rädd att hon ska skada ryggen. Men hon är riktigt duktig. :) Här är två filmer på henne från när hon var ganska ung, hon har vuxit betydligt sen dess:
http://www.youtube.com/watch?v=fTLwXVN2vrE
http://www.youtube.com/watch?v=Y1m4qLBMnYk

Personligen föredrar jag hanar framför honor. :) Jag tycker de brukar vara lite vänligare och mer lättahanterliga, honor är ofta envisare och lite mer bestämda. Detta tycker jag gäller alla raser jag provat. Däremot tycker jag honor blir mer personliga, de knyter an mer till en person precis som jag upplevt att det ofta är med hundar.

Dock kan hanar bli rätt jobbiga om de börjar skvätta för då är det svårt att få dem att sluta. :P

Jag har en del erfarenhet av holländare (har dock aldrig ägt någon) och humörmässigt tycker jag att de påminner mycket om rexarna. Dock tror jag att rexarna kräver lite mer uppmärksamhet, i alla fall mina rexar. De blir lätt griniga annars. Medan jag uppfattar holländarna som att de är nöjda i alla lägen. :P Sen har jag visserligen träffat en holländare med hett temperament också men han stack nog ut lite från mängden. ;)

Mina rexar har lätt för att lägga på sig så när de är fullvuxna får de ca 0,25-0,5 dl var. Men de växer länge innan de är fullvuxna och under tiden de vuxit har jag gett dem minst 1 dl var. :)

Annika Branderud

natha-mjau
0

#22 otroligt duktiga kaniner du har, blev riktigt imponerad :)

Har bara haft honkaniner innan, då jag har dem inomhus. Men tänkte att det är dags att testa en hane. Är ju medlem i SKAF och tänkte lite på om jag skulle skaffa en till utställningskanin, men problemet är ju då skvättningen. Kan ju inte kastrera om jag ska ställa ut. Jag vill ha kaninen innomhus, dels för att jag bor i lägenhet nu menjag tycker det är mycket mysigare och man får en bättre kontakt med dem då.

Vad är det för storlek på selar de ska ha? Passar en M sele?

-Greta
0

Jag ger mina rexar 1-2 dl för dom ska hålla hullet, så nog ganska olika. =)

/Greta

Chieko
0

#23 Storlek M funkar nog inte. Tror det var det jag köpte… Specialbeställa tror jag är bäst, i alla fall till unga rexar. De är långa i ryggen men smala!

/Karin

natha-mjau
0

#25 okej :/ vad synd. det är de selar jag har.
Då får man mäta och skicka in till tex rabb-it då?

Chieko
0

Ja det kan behövas. Du kan säkert ha M när de är mindre så får du väl se vad som passar på din sen! Jag har en H-sele till min nu som passar än så länge, den hade jag till min dvv när jag var liten så det beror lite på modell osv.

/Karin

natha-mjau
0

#27 okej, har två bogselar i stl M och sen en H sele som ja inte vet stl på.. M där med tror jag.

men vet du några som gör specialsydda? trocaderos?

Chieko
0

Tror både trocadero och rabb-it gör på beställning… Men det står på deras hemsidor i så fall!

/Karin

natha-mjau
0

#29 trocaderos gör de inte :(

Branderud
0

Nu har jag large till mina. Men det var jättesvårt när de var unga för som tidigare nämnt så är de väldigt långa i ryggen men smala, så Vingla t ex trasslade alltid in sig i sitt large-sele som yngre.

Men alla mina har bogselar nu i large och det funkar superbra! :)

Man kan också köra h-sele large när de är yngre och göra egna hål med hålslagare. :)

Annika Branderud

AkaiTsuki
0

Hmm har bara en H sele och en bröstsele.

Bröstselen fungerar om det är på lungt ställe som vi vart på förut

Men bandet på bogen är för långt vilket gör att tassar kan slinka igenom, men det funkar om det är lungt ^^

Dock så är inte Akkio lika robust som -Gretas söta rexar ^^

(Bröstsele=One size)

//Joanna

natha-mjau
0

#31 vad väger din rex?
de flesta uppfödare strävar ju nu efter att få större rex, men inte den jag funderar på.
hennes väger runt 3,5 kilo.

Alone
0

#33 min hona väger ca 4 kg :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

natha-mjau
0

#34 okej
känns som M borde räcka :/ men märks väl.

ska på 'studiebesök' hos uppfödaren i slutet av månaden :)

dermot
0

Elsa (Alones Rex) hade L i storlek här på bogsele :)

Vilket min Vampyr också har nu, dock är den för stor, så han ska få en M sedan, han väger strax över 3kg. Så det beror nog helt på hur stor Rexen blir.

// Anka

Branderud
0

Mina har vägt alltifrån ca 3,3 kg till 4 kg och samtliga har haft large.

Jag har kaniner i andra raser som ligger på 3-kgs gränsen och de har medium. Dock är de kortare i ryggen. Min erfarenhet är att det är svårt med medium-selar på rexar eftersom de har så långa ryggar, även om de kan vara nätta och inte väga så mycket.

Så min rekommendation om du vill ha h-sele är att börja med en medium, sen köpa en large och göra lite fler hål om det behövs för att den ska sitta bra på ryggen. :)

Men i kaninhoppning föredrar jag bogselar eftersom de inte drar lika mycket i halsen om man skulle behöva stanna upp kaninen i banan. =)

Annika Branderud