Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 5817 ggr
MuffinsTroll
0

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hos mig har vi en förskräcklig fästingplåga detta året… plockade min kanin igår, och idag hade han redan igen över 30 stycken, i ansiktet dessutom! Undrar om någon vet hur man kan bli av med dessa. För hundar & katter finns ju ett medel, tror ni att man kan sätta det på kaniner också? Slänger med en bild på hans näsa… han är vit med viltgula teckningar, alltså är allt det svarta fästingar. Tacksam för all svar! :(

blondiie
0

huvva stackarn :(( vet tyvärr inge om man kan använda fästingmedel på kanin. men de borde man kunna i mindre skala än katt :) när mina råttor hade loppor så köpte jag loppmedel för katter och de funkade bara bra :)

MuffinsTroll
0

#1 Visst ser det hemskt ut? det gjorde jätteont att se :( Ja jag funderar verkligen på det, för såhär kan det ju inte fortsätta! :( Men tack för tippset! :)

Alone
0

Ska bara varna dig för att använda ett medel som heter Frontline, de ska tydligen vara rent av dödligt för kanin.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

blondiie
0

De jag använde kanske funkar? Kommer inte ihåg vad de heter men de är en vit sprayflaska med blåspray-kork tror jag :)

NEJNEJ, de går ju inte de va ju mot loppor löss och kanske de stod parasiter :/ ingen aning

MuffinsTroll
0

#3 OJDÅ! Tack så mycket för infot! Skall se till att komma ihåg det!

Chieko
0

Här finns ett recept på hemgjord. Dock enbart för att dränka selen i, funderar på vad man hittar på om man har den i rast hage…

Du kanske ska ringa veterinär och fråga? Blå stjärnan i gbg har en avdelning för smådjur, de kanske vet? Dock telefontid mellan 11-12 bara. Om du får svar får du gärna skriva i tråden vad de sa så vi andra får tips också!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

Ojojoj aldrig sett så många fästingar på kanin :/
Undra varför vissa får och andra inte? Tog 1 fästing bara förra året och vi har gott om dem :/

Men rådfråga kunnig veterinär :=D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chieko
0

Jag tänkte ringa runt till veterinärer idag så får vi se om vi inte kan få upp en artikel på ämnet här snart!

/Karin

Chieko
0

MuffinsTroll, får jag lov att använda din bild i artikeln om fästingar?

/Karin

MuffinsTroll
0

#9 JA JÄTTEGÄRNA.