Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1457 ggr
tattig
0

Hetsig hona

Min rexhona Ophelia är nu omkring 6-7 månader gammal och har börjat få sig ett riktigt humör!

Hon vill gärna bestämma över mig och hon kissar på manliga gäster. Humörskiftningarna är täta och hon  "morrar" och visar gapet om man går för nära eller förbi ibland. Hon har bara bitit en gång men jag får en känsla av att undvika henne i förbifarten ibland eftersom hon ser " redo " ut, att nafsa till.

Hon är min första kanin efter ett par års avbrott och rexar har jag ju ingen annan erfarenhet av. Är hon i en slags trotsålder eller? I övrigt är hon ju väldigt kelen och glad, hon får vara ute på skutt mycket.

Vad kan det bero på, trotsålder?

Mickis1994
0

För mig låter det som om hon har kommit in i tonåren/(trotsåldern) :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

flocken
0

Åh den roliga tiden..;) Nej fy säger jag bara. Inte roligt alls. Min MIni är precis 1 år fyllda. Fjantig i buren men bättre utanför. Hennes syster Var aldrig 100 & efter könsmognaden blev hon så kopiöst mkt värre att vi lät henne somna in. Jag har aldrig varit med om kaniner som behållt sitt humör även som äldre. Man får se. Mini har jag lärt mig hantera. Men hon är inget för min son på snart 5 år. Därför finns det även en dvv rex hemma & snart en bebis.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

tattig
0

Ja för i vissa perioder är hon duktig med att vara rumsren till exempel. Men hon är ofta extremt envis och ger sig inte förrän hon får som hon vill, och sedan agerar hon ut på något annat. Hittills känns det väl inte oumbärligt men det är aningen jobbigt att hon inte verkar lära sig utan gör precis som hon känner för. Och ibland är aggressiv i onödan därmed.

Chieko
0

Det låter som tonåren även om jag aldrig haft en hona i den åldern. Hoppas det går över!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

tattig
0

Ja jag minns inte hur det var alls. Men idag är hon lite bättre humör osv. Haha!