Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 1197 ggr
JessicaRex
2012-07-01 11:39
0

Spån eller halm???

Ni som har era kaniner inomhus vad har ni i deras burar??

Just nu kör jag spån i min bur till mina små. Men spånet flyger ju runt i hela vardagsrummet när de får sina tokryck och rusar runt. De har också börjat att gräva ut allt spån som är i huset för att där enbart ligga på bur golvet.

Att städa buren nu då det är spån i den är inga problem och det känns som det blir lite stökigare med halm. Och det kanske man enbart använder i burar som står utomhus???

När man är ny på det här med kaniner så ställer man kanske de konstigaste frågorna men det är väl så jag ska kunna lära mig Glad

AkaiTsuki
2012-07-01 11:47
0

Har spån med halm ovanpå men papperpellets såsom toa lätt och majsan remiss flyger inte runt lika mycket

//Joanna

JessicaRex
2012-07-01 14:52
0

Toa lätt använder jag i deras toalett och det får vara kvar där faktiskt. Men eftersom de nu börjar bli riktigt duktiga på att gå på toaletten vill jag inte förstöra det genom att använda toa lätt i buren.

AkaiTsuki
2012-07-01 15:06
0

Du kan prova använda 4kr dörrmattor från IKEA att ha i botten

Fungerade inte med min nin för att han käkade på dem men fungerar för många andra

//Joanna

-Greta
2012-07-01 21:43
0

Hampaströ tycker jag inte for omkring lika mycket som spån. Plus att det luktar mindre också, ett plus om man har inomhus. :)

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
2012-07-02 22:47
0

Jag har trasmattor till min kanin, och toa-lätt i lådan. Risken är bara att det blir för hårt, bästa är om man kan ha spån eller så under, och så några lager lakan eller mattor för att det inte ska yra.

/Karin

natha-mjau
2012-07-03 13:04
0

#4 de har slutat tillverka hampaströ :(
fick köpa spån istället.. och det skräpar enormt.

-Greta
2012-07-03 22:26
0

#6 Går inte att köpa på Granngården… men tror jag såg nyligt att Gnagarboden hade, dock små förpackningar.

/Greta

[Guldvingens]
2012-07-06 14:29
0

Min ena kanin dog av förstoppning då hon käkade på sina 4krs dörrmattor från Ikea. Så det är ett sattyg om dom tuggar i sig för mycket =/

AkaiTsuki
2012-07-06 15:41
0

#8 Jo men när man har dem måste man ha stenkoll :/ (Tråkigt att höra om att hon dog av det… Rynkar på näsan)

Man måste ha stenkoll när kaninen först vänjs vid dem och sen när de kanske på dåligt humör eller på jätteglatt humör får de för sig saker att göra

Akkio klarade inte att ha de där mattorna eftersom han tuggade i sig dem istället för att bita gallret men vet andra som klarar dem ^^

//Joanna

[Guldvingens]
2012-07-06 17:01
0

Jo, problemet är ju att man får ha ett par stycken för att täcka en hel yta, vilket get fiina små kanter som är så goooda att tugga på. Funkade bättre när jag köpte matta, anpassad för ex båt/balkong, som man kan köpa exakt de måtten man behöver så de inte finns några kanter att tugga på.

AkaiTsuki
2012-07-06 18:39
0

#10 Mjo det är nog bättre :)

//Joanna