Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 1461 ggr
pinku
0

Nybörjare på kanin!

Hej!

Jag har flera marsvin, men funderar nu på att skaffa kanin också. På senaste smådjursmässan fick jag för första gången träffa en rexkanin, och jag fastnade med en gång.

Jag hade kanin som barn, men jag utgår ifrån att all info man fick då är hopplöst utdaterad. Så jag har en del frågor:

Kan kaniner leva ensamma eller ska de ha artfrände, och isf, passar honor eller hanar bäst ihop?

Vad ska de äta förutom hö? Vad jag har förstått ska majoriteten av deras föda ska bestå av hö, dvs fri tillgång. Stämmer?

Vad uppskattar de för inredning i buren? Marsvin gillar allsköns tunnlar och kuddar och puffar. Är det samma för kaniner?

Är det någon form av pälsvård som rekommenderas eller sköter de sånt själva?

Hoppas att någon orkar svara på alla mina frågor :)

pinku
0

Just det, en till: Ska de ha saltsten?

flocken
0

Hej.

Jag har oxå marsvin, sådär 17 st..Sen 3 kaniner. De får ungefär samma mat förutom kålen då. MIn stora rex Mini älskar kål så hon får det ibland.

Jag har hafft mina kaniner 2 & 2. Mini går just nu själv sen hennes kompis dog. När jag hade frigående inne kanin hade jag bara en. För då var de mer en i familjen. Nu har jag ute kaniner & vill att de ska ha sällskap. Även att de inte behöver det. Jag har bara honor. Min dvv rex Omega har fått en bebis som sällskap & går kanon bra.

Mina får carrier pellets. Gjord får både marsvin & kaniner. De funkar bra på det. Men allt är efter tycker & smak.Hö ska alltid finnas.

Inredning. Mina vill ha grenar & stubbar att sitta på. Mini har även en transportbur med handduk över som hon älskar att sova på.

jag har aldrig borstat mina rexar. men jag ställer inte heller ut.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

pinku
0

Ok, tack för svar! Tanken var att det skulle vara en innekanin som skulle få gå fritt i lägenheten (eller iaf där det går att kaninsäkra allt) så det kanske skulle bli bra med en kanin då.

Utställning är jag inte så intresserad av, och pälsvård verkar rätt jobbigt, så det är skönt om man slipper det (har bara korthåriga marsvin också) :)

Chieko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två och två går ibland. De är inte flockdjur som marsvin så det är inte alltid det funkar. Vill man väldigt gärna ha två rekommenderas två honor eller en kastrerad hane och en hona. Själv hade jag två hanar ihop när jag var liten och de älskade varandra, men det är nog den kombination som är mest riskfylld. Nu har jag en ensam hane, innekanin, och han verkar glad!

Saltsten ska de inte ha! Hö är basfödan som sagt, vissa använder höhäck och andra inte. Växande kaniner behöver pellets, och vissa andra som har svårt att hålla hullet. Lite grönsaker hit och dit, men inte lika stort behov av det som marsvin. Och man kan inte ge lika mycket kål, det får de gaser i magen av.

Och så inredning då. Min kanin har ett stort hus med två nivåer att sitta och spana från, och en bajslåda (IKEAs SAMLA) där höet också ligger. Och trasmattor i botten, men de är nästan bortgrävda helt så ska köpa något mer hållbart ;) Jag har en tunnel, kattleksak och hundbädd som jag varierar mellan, han tröttnar rätt fort på dem. Men så är han ju ute och skuttar i lägenheten med, uppe i soffan osv. Bifogar en bild på hur han bor :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus