Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketter: avelungar
Läst 1731 ggr
Torpar_kanin
0

Vem ska jag para min Blå DVV rex med?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på och söker med ljus och lyckta efter en lämplig hane att para Lillan (Krusbodatorps Toker) med. Ställde ut henne i Söndags då hon fick 90,5 p.

Det är ju svårt då det inte finns någon som känns perfekt. Är formen fin så stämmer inte färgen. Lillans mamma var japan teck g/s wien blå ögd, pappa var blå.

En tanke som jag haft är att låna en liten rastypisk hane utan rex päls till förmån för nästa generation. Fast å andra sidan vill ju så gärna ha DVV rexungar NU :-)

Är det någon som har något bra tips på en hane som man kan få besöka? Gärna inte FÖR långt ifrån Södermanland :-)

Om det inte framgått än så är jag en Rookie i kaninsvängen :-)

Ljusta
0

Jag skulle definitivt tänka som du när du funderade på att ta in en normalpälsad Dvärgvädur till förmån för kropp och typ. Alternativt hitta en sådan (rexbärare) redan nu och få 50% rexpäls.

Vet inte vad du söker, wienerfritt eller med wiener inblandat? Om du söker normalpälsade wienerfria så kan du kolla på kaninavelsföreningens uppfödarregister http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=156&Itemid=148  för uppfödare i din närhet. Vissa lånar ut hanar.

Du kommer tyvärr att ha svårt att hitta riktigt fina Dvv rexar någonstans då de inte kommit så långt. (Jag avlar själv på Dvv rex).

Ljustadalens kaningård

Trasdockaa
0

Visst är det du som kontaktat mig över telefon? :) Du får så klart låna Truls, han har bra rastyp, men tyvärr långt ifrån den rexpälsen jag vill ha, därför jag låter så skeptisk när folk frågar. Men det är en pälsvariant under arbete så tror du att han kan hjälpa dig så är du välkommen :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

zezagena
1

Grattis till Tokers 90.5 p.  Skrattande Truls tycker jag är ett bra val, finns oxå en japanteckn g/s hos Chabbychic som inte så dum tror jag. Jaap heter han

Min guling kommer nästa helg, du får gärna låna honom men ger endast rexbärare, dock små/nätta trol o säkert kan det bli gul/japanteckn.. Flört

Torpar_kanin
0

Ja, det är jag som har varit i kontakt med dig via telefon. Jag velar något otroligt i detta. Skulle kunna tro att det gällde en pappa åt minas egna barn :-D

Det som jag funderar på (som jag sa i smset) gällande Truls är vilka färger det kan bli då Truls inte har anlag för blå. Vill gärna ha ungar med godkända färger. Japan tecknat är väl ganska svårt?

Är nog inne på att ta en kull med en blå normalpälsad om jag hittar en riktigt snygging. Jag har även funderat på en blå hermelin rex då jag läste att det var med dessa som man ursprungligen tog fram dvärgvädurar. Har hermelinerna kommit längre gällande pälsstruktur (Jag har fått det intrycket)?

Sen kan det nog också hända att jag svänger helt och hör av mig gällande fina Truls :-)

Torpar_kanin
0

Elisabeth, din viltgula… Hur fin typ och linje har han? Är han viltgul på hela stamtavlan? Viltgul är faktiskt ett spår som jag skulle gilla och jag ska till Stockholm i helgen. Tror du att det skulle kunna bli en viltgul unge av den kombon?

zezagena
0

Med min viltgula bör det kunna bli viltgul ja. Bra att du vill hitta en riktigt bra kille till Toker.  Rexade hermeliner o minirex finns gott om med riktigt bra pälsar. Iförsta ledet får du nog uppåtöron men i nästa kan nog nga få bättre hängöron o så får du ner storleken o bättre päls med. PM dej

Torpar_kanin
0

Nu har jag påbörjat en hemsida. Ta gärna en titt på den. Elisabeth jag har länkat till din hemsida. Säg till om du vill att jag tar bort eller ändrar något gällande dig.

//Anna

Torpar_kanin
0

Nu har jag äntligen fått tag på en hane. En blå normalpälsad champion Cool

Det bör bli RIKTIGT fina rexbärare.

Vi ska dit i morgon. Håll tummarna för att det går vägen.

Skrattande

zezagena
0

Vad kul Skrattande Då dyker det upp små rexdvv-champions om något år sen väl.. Flört Toker så fin, påminner så om min avlidna fine Boris..

Stort Lycka till!

Torpar_kanin
0

Nu har jag fått en bild på Lilla Blå. Jag tror att parningen gick vägen, men vi får väl se med tiden. Titta gärna på hemsidan.

www.torparkanin.weebly.com

zezagena
0

Vilken snygging. Ser ut som en "Kolartorpare", bor var? Ett jättebra val tycker jag  Skrattande Hoppas verkligen det blir en kull. Ska hålla koll på din sida o du får gärna rapportera läget.. Flört

Torpar_kanin
0

Visst är han från Kolartorpet. Nu bor han hos Carina Jernström/Jernmark (?) här i Södermanland. Hoppas hoppas nu bara att det tog. Än har jag i alla fall inte sett några tecken på skendräktighet :-)

Finns det något smart sätt att se om hon är dräktig?

zezagena
0

#13  Hur går det med de 7 småblå..? Kikade på din sida, ingen som blev wienteckn..? då bär trol inte Toker på wien..Skrattande

Torpar_kanin
1

Tänkte bara visa upp resultatet av parningen. Mina "keepers" Bamse och Betty. Det ska bli sååå spännande att ställa ut dem. Sen är frågan om jag får söka dispens på rexbärare, men det lär jag bli varse om Tungan ute

Ljusta
2

Den högra såg riktigt fin ut! Hoppas du får dispens på dem :)

Ljustadalens kaningård

zezagena
1

Grattis till fint par SkrattandeJag fick dispens på min Blue- rex & satinbärare ( 89p)