Manteltecknad!
Hej! Jag har nu sätt många fina bilder på manteltecknade rexar och skulle vilja ha en!!;) Vet ni hur man får fram en manteltecknad viltgul rex?:) eller manteltecknad castor rex?:), för dom är så fina båda två!!!! /tack:)
Du parar en manteltecknad kanin med en som inte är det, sen är det bara att hålla tummarna för att det blir snygga teckningar i kullen. Tänk på att inte para två manteltecknade då det kan ge missbildade ungar. Och är du ute efter en viss färg, t.ex. viltgul så para en enfärgad viltgul (eventuellt med mantel i släkten) med en manteltecknad viltgul, blandar du färger är det lätt att bara få viltgrå ungar.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Du kan även para dalmatiner med enfärgat, inte lika stora odds att få manteltecknad men det förekommer helt klart. Har i år fått fram 4st, från 3 kullar.
Ja risken är bara att teckningen inte blir så bra. Trollet är från dalmatin, och han får ju alltid kommentarer om dålig teckning. Det ska ju vara en jämna kant mellan vitt och färgen, han är mer prickig i en övergångsfas.
/Karin
I boken Färglära från SKAF har författaren en teori efter sina erfarenheter att om man parar en fint manteltecknad med en enfärgad som har en bra manteltecknad förälder brukar det bli bättre tecknade ungar än om man parar mantel + enfärgat utan manteltecknat i släkten.
Kan ju vara något att ha i åtanke om du tänkt ta fram några. 
/Greta
Tack:) måste nog skaffa en manteltecknad!;) Men vet ni vad som kan bli om man parar viltgul och vit???:)
Viltgul + vit rö/bö kan bli precis vilka färger som helst beroende på vad den vita bär på.
/Greta
Min vit hona bär chinchilla !;)
Vita rödögda kan inte bära chinchilla, det sitter på samma locus och chinchilla är dominantare. :-)
/Greta
Okej:) sa fel, men min honans pappa är chinchilla och mamma är vit;)
Jag skulle gissa på att det blir viltgrått iaf. Om den vita bär på gult kan det bli viltgul också. Sen vet man ju inte om dom har enfärgsanlag, eller några andra vikande.
genetik är klurigt!
/Greta