blir lite ledsen :(
för lite över en månad sen så såg jag att mina arabiska grannar köpt en kanin till deras äldsta pojke (han är 6 år gammal)
och jag frågade då varför de valt att köpa en kanin då jag vet att de inte är djurmänniskor, svaret jag fick var "pojken ville ha en, och hon var billig" jag gav de då instruktioner på vad de skulle ge henne för mat, och vad för skötsel hon behövde (han trodde att kaniner åt bara sallad & gurka)
nu idag så hade jag varit & handlat, och kommer då in på gården, och då så ropar min granne på mej & ber mej att stanna, han fågar om jag vill ha deras kanin Molly, hon hade nafsat yngsta sonen, så hela familjen var nu rädda för henne :(
lite shockad så säger jag "jag kommer ut om 20 min så kan jag hämta henne"
sagt & gjort så var jag en liten sund senare & hämtade en liten rädd rexad dam, och fick med bur & en rejäl transportbur
men jag blev väldigt ledsen över att se hur hon har bott, hon har inte haft ngt spån, och vattenskålen var extremt smutsig & full av smuts, och maten hon fick var dogmans blandning = dåligt
och så hade hon en sele på sej som satt fel, så att hon knappt kunde röra på sej ordentligt :(
så nu har jag haft henne hemma ett par timmar, och hon är en väldigt rar liten tjockis, och har nu en ren bur med sitthylla, mjukt underlag, färska grönsaker, bra foder & en vattenflaska med färskt vattenm och ingen sele som hindrarhenne från att röra på sej :)
You can't spell Bitchy without Itchy
Åh så skönt att det fixade sig.
Idag när jag var i djuraffären stod två barn och deras mamma bakom mig. Jag hörde hela tiden om hur de gnällde om att de ville köpa en mus.
- "Men mamma, de kostar bara 39 kronor! Det är ju jättebilligt. Vi kan ha den i en såndär plastlåda. Och de äter ju typ ingenting".
- "Men simon, du kommer väl ihåg att vi fick avliva stampe för att ni "inte orkade"? Detta kommer bli samma visa om igen".
- "Mamma, snälla, vi lovar!"
- "Okejdå, men bara EN MUS då".

jag har så svårt att förstå varför man ska köpa levande leksaker till sina barn :(
de djur jag har tjatat till mej under min uppväxt har aldrig blivit tråkiga eller glömts bort
och jag möter väldigt ofta folk på praktiken (jag har praktik i en zoobutik utan djur)
där föräldrar köper burar & tillbehör till sina barn som står & tjatar om att de vill ha sitt djur NU!!!
eller att de köper allt som en överasskning eller födelsedagspresent :/
pappan i Mollys gamla familj sa rakt ut att "pojkarna är rädda, och de tröttnade på henne nu när skolan började"

och var nere på gården med henne för en liten stund sen för att pojkarna skulle få säga hejdå, och de verkade mer upprörda över att jag fick med buren än att Molly var borta 
Vilken tur att du fick henne. SÅ vacker hon var. Blir nog riktigt snygg med rätt skötsel.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jättesöt kanin! Liten rex? Eller någon slags hermelinkorsning? Öronen ser kortare ut än en renrasig rex, men det kanske är vinkeln. Väldigt vecker färg i alla fall! Ska hon få bo kvar hos dig nu?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

#5 tackar, ja hon är jättesöt, men jag har ingen aning om vad för ras/blandras hon kan vara :P
och hos mej kommer hon få stanna, jag är trots allt hennes 4e hem under henens 1åriga liv :(
Ser nästan ut som en hermelin rex. Blandningar med rex päls är inte jätte vanliga & även inte liten rex.
Underbart vacker är hon iaf
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

hon är mkt lik en hermelin i ansiktet & själva kroppen, men är större, och öronen är lite för långa…men jag är ingen hejare när det gäller kaninraser, så jag kan bara spekulera :P
men oavsett ras så är hon nu här, och här ska hon stanna
tydligen så hade hon sålts så billigt av hennes förrförra ägare för att hon endast skaffade henne för att ta en kull för att sälja :/
så mkt har hennes liv varit värt 
Ja sånt är verkligen tråkigt. Kan tänka mig att hon varit del av avelsprojekt mot hermelin rex/liten rex. Vet du något om hennes uppfödare?
/Karin

#9 jag vet bara det om hennes förrförra ägare, resten går nog inte att få fram :(
hon är inte öronmärkt eller ngt

Vilken tur hon har att du finns, och att du vågade "lägga dig i"! Men man kan ju inte låta bli att tänka på alla liknande fall där ingen kaninkunnig granne finns..
Superfin var hon ju också! :)

jag tkr, hellre att jag lägger mej i än att ett djur får sitat där & lida i tystnad :(
hade med henne till mina föräldrar idag för att klippa hennes klor
(min klosax är som uppslukad av jorden)
och hon charmade både mina föräldrar & syskon :P fastän ingen av dom är spec förtjust i varken honor :P

Absolut! Tänk att man "ska behöva". Att vuxna människor inte läser på innan som skaffar en levande varelse..

jo det är sorgligt :(
tyvärr är det inte första ggn ngn i min familj tar sej an en kanin (eller annat djur) som köpts som leksak till barnen, men som bara ngn månad senare tröttnat på den & drf skänker bort :(

Usch, alltid tråkigt att höra vilka okunniga/ointresserade vuxna det finns… Vilken tur för lilla kaninen att hon fick flytta till dig! :)

lilla Molly har verkligen karaktär :) hon fick komma ut & springa lös på min säng igår (hon är livrädd för golvet)
och hon fick såna glädjeryck efter en stund :)
men min kaninhane är inte så överförtjust i att dela uppmärksamheten med henne, de har haft ett stamp-krig sen igår trots att de fått nosat på varann genom galler
Oj då. Hoppas de lugnar ner sig. Ska du kastrera honom så du kan ha dem ihop?
/Karin

nej kastrering blir nog inte av då jag har förhoppningar på att använda honom i avel en gång till då jag aldrig fick chansen till att behålla ngn av hans avkommor ur hans första kull, men de får helt enkelt vänja sej vid varandra
Låter bra. Hoppas du slipper en pissenisse bara, låter som du har dem inne och det är ju inte så kul om han skulle börja skvätta då! Det är fasan jag har med min hane, men bortsett från ett tag när han skvätte i protest mot att jag skällde för att han klättrade i soffan så har vi klarat oss!
/Karin

jo jag har båda inne, ochjag hoppas att han inte ska börja skvätta, i värsta fall så kastrerar jag Molly
vilket jag troligen kommer göra ändå för att eliminera risken för en"hoppsan" kull
Jag vet inte om det hjälper mot att han skvätter men det låter ju ändå som en bra plan!
/Karin