Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 431 ggr
AkaiTsuki
0

Funderingar på rexgenetik

Rex… som jag har sagt förut verkar alltid få stora kullar

Tänk om det avlades endast på väldigt fertila/sådana som får stora kullar förr i tiden? Så att de rexar som finns nu har gener så att de oftast får stora kullar och att de inte använde de som inte fick stora kullar därmed att det inte kom några gener från dem in i de vanliga rexkaniner vi har idag?

Tänk om de avlades på de rexhonor/hanar som endast fick stora kullar för att använda pälsen och köttet

Vad tror ni? :o Tror ni de avlade på att få många kaninungar för att lätt sälja kött och päls?

Eller tror ni något annat?

Aningen OT.. men ändå inte eftersom det är rex det handlar om

//Joanna

Chieko
0

Jag vet faktiskt inte. Är det inte så att större raser överlag får större kullar? Min hona var rexpälsad gotlandskanin och parades med dvv/dvv-korsning (inte helt säker på vem pappan var då jag fick hem honan dagen innan födsel. Hanen som påstods vara pappa hade ett öra upp, ett ned och var ganska stor). Hon fick i alla fall 10 ungar vilket ju också är en stor kull.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

AkaiTsuki
0

Hmm det kanske är så också.. Tänkte aldrig direkt så långt.

Men är det lika ofta för andra större raser att få ca 10 kaninungar som rexar får?

//Joanna

Chieko
0

Ingen aning! u får väl leta runt i blocket-annonser eller bland annonser på sidorna och kolla hur stora kullar de andra större raserna brukar få :) Eller göra undersökningar på de olika sidorna!

/Karin

AkaiTsuki
0

Får forska runt lite

Men åsikter från rexmänniskor skulle inte skada ifall fler vill dela sin åsikt :D

//Joanna

Torpar_kanin
0

Min DVV rex fick 7 ungar, vilket ju är ganska mycket för en dvv.

AkaiTsuki
0

Då kan det ju ha med rexanlaget att göra? :O

//Joanna

-Greta
0

Visst händer det väl att Rexar får stora kullar, men tror inte heller att det är mer ovanligt än att andra kaniner i samma storlek får lika många? Sen finns det ju ingen övre viktgräns på rexarna, så kanske därför en del får många ungar för dom har gener för att kunna bli stora i storleken? Glad

/Greta

AkaiTsuki
0

#7 Åh! Rexar stora som belgiska jättar! Vilken fin tanke jag fick, tänk att mysa med en sån stor

Vilka raser är då i rexens storleksklass? Som sachengold?

//Joanna

-Greta
0

#8 Visst vore det mysigt! 

Men typ flera av dom små och medelstora raser, t.ex Holländare, Lilla Silver, Vit Lant & Alaskor kan ju få många ungar också.

/Greta

AkaiTsuki
0

#9 Mjo de kan men brukar de få det(Mellanraserna alltså)? Vad jag sett så får rexar väldigt ofta stora kullar?

//Joanna

-Greta
0

Vad jag sett brukar det nog inträffa lika ofta ändå. Glad

/Greta