Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2460 ggr
flocken
0

Vikt på era Rexar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag äntligen tog vi oss till djuraffären & vägde Mini. Vågen visade 4,1kg. Är det ok för en hona på ca 1,5år?

Är så stolt över henne. Om vi backar tiden till innan sommaren när hon var ohanterbar & hatade livet i största allmänhet har vi kommit långt. NU satt hon i korgen för första gången utan problem. Alla fick klappa henne. Hon hoppade ur en gång då hon ville äta lite gräs. Men annars  satt hon där i med spetsade öron.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Ilja.live@hotmail.com]
0

Min castor hane på ett år väger 4.9kg ;)

flocken
0

#1 Det är väl naturligt att hanar ska väga mer oxå? Hon är inte tjock & har ingen hakpåse.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[Ilja.live@hotmail.com]
0

Ja hanarna ska va större;) hon har perfekt vikt !:) tycker jag

flocken
0

Skönt att hon har en bra vikt. Hon som ändå är den lataste kaninen jag någonsin haft. Eller bekväm kanske man ska säga. varför ska jag gå själv när matte kan bära? Även så husse säger det, den gör inte många knop.

…………………………………..

-Greta
0

Vikten är som bara en siffra, hullet som är det viktiga. Minsta vikt för en Rex (enligt standarden) är 2,5 kg och finns inget max så vad som är bra vikt kan vara svårt att säga :)…

Udela vägde 2.8 kg i våras, innan kullen, och Casanova 3.4 då. Skulle tippa på att dom ligger kvar däromkring. Och nu börjar nog ungdjuren (5 månader) komma ikapp åtminstone Udela storleksmässigt.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

AkaiTsuki
1

Akkio har stannat på en vikt på ca 2,6- 2,7kg fast han är rätt "liten" om man säger så. Han fyller 1år om ca 1 månad och jag tycker inte det ser ut som han ska växa till sig mera :)

Instämmer med #5 att det är hullet som räknas

Akkio är definitivt… inte en av de "stora" hanarna x)

//Joanna

flocken
0

Mini är fin i kroppen. Har inte kunnat väga henne sen hon var liten bebis. Så det var roligt att kunna. Hennes mamma är oxå väldigt stor. Pappan såg jag inte live

…………………………………..

Chieko
0

Så fint kort, också ett sätt att förflytta kanin ;) Men hon låter som en härligt stor och go kanin! Trollet är ju också ganska liten, har dock inte vägt honom på ett tag. Ska ta fram vågen någon dag och göra det :)

/Karin

flocken
0

#8 jag har varit duktig att slarvat bort gallret till transportburen. Mini har transporten i buren med hö i. Så det blev en korg. funkade jätte bra

…………………………………..

Chieko
0

2,7kg vägde Trollet nu. 2,8kg står det på senaste poängkortet (från 6/7). Svårt att säga om det beror på viktminskning eller olika vågar. Men tänk ändå, han väger under 3kg. Han skulle alltså få lov att bo på 100x50cm!!!

/Karin

flocken
0

#10 Dessa sk regler på bur mått är hemska. en sån liten bur har jag inte ens till 2 marsvin. Hilton har en gallerbur. Men  han går frå från morgon-kväll. Bara på natten han är i buren. Annars äter han inte hö.

…………………………………..

Melli-sen
0

Mina vuxna rexar har jag ingen ny vikt på, fast alla väger mer än 3 kg. En unghane på drygt 6 mån vägde 3,3 i lördag, mina andra ungrexar väger 2,8-2,9 förutom en lillplutt på 2,3.

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu