Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 2844 ggr
[Majja79]
1

Ny på rex

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er. Jag har lite funderingar. Jag blev förälskad i rexen för ca ett år sedan o det resulterade i att det nu bor två vackra viltgula rexar hos mig :) Jag är som sagt helt ny på rex och vill gärna höra om era erfarenheter av rasen! Är dom känsligare än andra raser? Att det är en trevlig ras (Doc med massor av attityd) har jag upptäckt alldeles själv :) Min hane är väldigt tam men gillar INTE att bli buren… däremot att pussas med alla i familjen e hans grej ;) oavsett om det är med mig, barnen eller hunden <3

Honan är inte alls lika kelen men även hon trevlig. Dom är båda födda i april (från olika uppfödare givetvis) och mitt syfte med dom är att få två trevliga familjedjur och om dom går bra på utst ta kull på dom (kommer att säljas med stamtavla) Känns kanske lite ambitiöst av en nybörjare tänker ni , men jag anser att om man nu ska avla så är det för att tillföra något till rasen o inte massproducera några stackars kaniner som blir bortglömmda i en liten bur…

Som sagt. Jag vill gärna ha era erfarenheter av såväl rasen, avel och utställning när det gäller dessa inderbara djur :)

Vänliga hälsningar Mari

[Majja79]
0

Bilden är tagen på hanen tintin i slutet på juni då han är ca 11 v gammal :) En riktigt busig, härlig kanin …

Chieko
0

Aldrig att vi skulle klaga på att man är överambitiös!! Så härligt med människor som tänker först! Väldigt välkommen hit till oss ska du vara också!

Sen mina tankar om rasen… Jag har en pojk på 11 månader som bor inne, okastrerad. Han är väldens goaste kanin, jag har inga problem att lyfta och gosa och ha mig. Han är modig och har inga problem med att vi har folk här, då kollar han läget och tittar efter vilka som sitter i hans soffa. Försöker vi äta i köket hoppar han upp i knät på den som sitter på HANS stol ;)

Trollet som han heter är utställd 3 gånger, en gång i B-klass och två i A-klass. Med varierande resultat. En av domarna älskade honom så då fick han 94p, de andra har varit mer kritiska (förståligt då hans mantalteckning är ganska prickig). Sen vet jag inte mer vad du ville veta om utställning, allmänt eller hur rex bedöms eller…?

Avel… Bara man är påläst och har koll på vad man vill med sin avel så är det lugnt för mig, och det verkar du ju vara ;) En sak att tänka på är att agressivitet är ärftligt så är föräldrarna tråkiga tycker jag inte att man ska avla på dem.

Du får gärna ställa mer konkreta frågor om det är något du undrar!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Majja79]
0

Mina funderingar var kanske främst runt utställning . hur förbereder ni era rexar, o hur tränas dom innan? har i efterhand blivit varnad för att dom är svåra o alla uppfödare på gotland har lagt av eftersom dom har haft problem med kala fötter och stt deras djur varit "svåravlade" (hög dödlighethos ungarna och stor andel "toma" honor efter parning) Jag har inte sett några pälsavvikelser hos mina o hoppas på att slippa det håller givetvis tummarna för att aveln kommer gå bra med, (kommer bara att vara småskaligt men ooooooh så spännande :) ).

Vill bara höra hur ni som är här upplever rasen. Har liksom inte så många hör på ön att diskutera med ;)

Även intresserad av hur stora burar ni har till era kaniner… Jag har byggt en "fyr fackare" ute som är i två våningar. varje kanin har två fack(över och undervåning)115cm*60cm /fack. O nu inför vintern bygger vi en bur i garaget som är 125cm *80cm. Buren blir i två våningar o kaninerna får en våning var :) Tror ni det blir tillräckligt stort för dom? Rastar dom gör jag antingen i hundgården som är ganska stor och med olika aktiveringar(stockar,kojor o möjlighet att gräva o klättra lite, bänkar att hoppa upp på gräs blad att mumsa på osv) .) har även en betesbur som är 2,5m*2,5m eftersom dom ju inte kan rastas samtidigt i samma bur ;) Växlar mellan hagarna så de får omväxling. (Ska försöka komma ihåg att lägga upp lite bilder). Kommentera GÄRNA på burar o utrymmen o kom med ideér :) Har tidigare bara haft inne kanin o då var han sällan i sin bur… så han hade ju alltid möjlighet att aktivera sig o röra på sig. Blir lite mörkrädd när jag tänker på hur stora/små o tråkiga utrymmen barndomens kaniner hade :( Vill aldrig mer se sånt…

Melli-sen
0

Att aggressivitet är ärftligt beror på om kaninen är aggressiv pga. arv eller miljö. Att en kanin är "tråkig" är väl något helt annat? En kanin kan ha mer integritet än en annan, utan att vara aggressiv. Förberedelse inför utställning, träna kaninen att "sitta fint" på ett bord…inte ligga platt på magen. Klippa klor, hålla kaninen ren, ev. plocka vita hår. Kala hälar har jag fått på ett par rexar, när de börjar bli lite tyngre. Se till att de har mjukt underlag! Kul att du börjat med rex, fler borde göra det tycker jag :-)

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

Chieko
0

Ja kala bakfötter har min älskling fått med nu. Han bor ju på matta så antar att jag får hitta på något, antingen madrass under eller fluffig matta där han är mest. För utekaniner borde det räcka med att ha gott om underlag, om man nu har spån, torv eller halm. Tror att ju mer de rör på sig desto mindre belastar de ett ställe (mina kaniner som haft det har fått det allra längst bak på baktassarna dvs där de belastar när de sitter still).

Utställning tränade jag inte så mycket inför, men det är ju bra om de är något vana vid att sitta på ett bord så att de inte är höjdrädda. Sen såklart att hålla efter klor, se till så att vita tassar verkligen är vita under (går att tvätta några dagar innan med t.ex. galltvål).

Min pojk är ju innekanin och bor på nätter och när vi inte är hemma i en hage i köket. Den är mellan 1 och två kvm. Annars är det väl bra att bygga så stort man får plats med. Tänk på att alltid ha ett gäng burar över när du får kull sen, hanarna måste ju sitta i varsin bur när de blivit könsmogna.

/Karin

[Majja79]
0

Självklart är man rädd om sina små vänner :) Hundarna får pedikyr varje vecka o kaninerna ca varannan. (upplever inte att det behövs oftare) o rena kaniner är ju även det en självklarhet! Mina går på låda som rengörs varje dag :)

Integritet var ett bra ord :) Flickan min har lite mer av det med är absolut INTE aggresiv!  Hon har varti lite med betämd och trotsat lite mer än hanen men jag fick henne senare hon had hunnit bli 3,5 månader när hon kom till oss o var nog inte så jättemycket kelad med innan. Hon verkar bli lite mer uppstressad av häftiga ljud o oväntade händelser än hanen (han sitter lugnt o mumsar hö oavsett om åskan går eller om hunden vill tvätta honom ;) Vi hoppas hon vänjer sig så hon mår så bra som möjligt…

Tänkte jag skulle låta dom ha lite musik på ute vid sig dagtid så dom har lite "mänsklig kontakt" även när vi inte är vid dom… Vad tror ni om det??

Ser verkligen fram mot att få mina pärlor bedömda (även om jag tycker att dom är jättevackra oavsett ;)

Roligt att se lite bilder på hur ni har det :)

Chieko
0

Ja det tar ju alltid lite tid innan de vänjer sig vid ljud osv. Trollet satt nästan jämt i huset när han var liten och vi höll på i köket: nu bryr han sig knappt. Angående musik vet jag inte, kanske blir jobbigt för dem? Jag skulle i alla fall inte ha på musiken hela dagen, det blir jobbigt med konstant ljud också. Men kanske någon timme om dagen för att vänja sig. Annars är det ju bara att vara med dem mycket som gäller :)

Tror du klarar dig bra om du bara fortsätter som du verkar göra! Vi älskar att få se kort här så lägg gärna ut kort på både kaniner och hur de bor med burar och hagar osv!

/Karin

[Majja79]
2

Tintin

[Majja79]
0

Freja

[Majja79]
0

Utrburen

Chieko
0

#10 Superfin bur, och kaniner med! Dock hade jag nog valt att låta kaninerna få en hel våning istället för två halva. Då har de större chans att göra lite rusningar i buren.

/Karin

[Majja79]
1

barnen kavalitetskontrollerar under bygget ;)

[Majja79]
0

Färdig :) Barnen tyckte att duvbulvanen skulle bo i en av burarna i väntan på de riktiga inneboende :P

Chieko
1

Har du tänk ha kullar i den buren föresten? Tror de flesta kaninungar kommer igenom kompostgaller nämligen ;)

/Karin

[Majja79]
0

Varsin våning var ursprungstanken men på detta sätt ativerar de sig mer (klättrar mellan våningarna) och minimerar risken för rusningsskador vid stressig kanin. (dessutom har de sällskap av varandra) Hade gärna byggt ännu större men det bör vara praktiskt med :) De har ju stora rasthagar att springa o gräva i :)

[Majja79]
0

En av sidorna har jag tilllägsstängslat med småmaskigt nät, för Tintin var ännu så liten när han kom. Den kommer att passa fint för honan med ev kull kommer då även att dela av bättre mellan burarna så honan inte blir stressad o hotad av hanen :)

Chieko
0

#16 nämen så bra då! Förstår inte vad du ställer frågor för, du verkar ju kunna allt ändå ;)

/Karin

[Majja79]
0

åå sarkastiska svar är dom jag gillar allra bäst! Skämt åsido… Jag vill bara höra hur andra har det o förklara varföra jag valt att göra på det sättet jag gjort! konstruktiv kritik ska väl kunna bemötas eller? O JA, jag vill faktiskt ha råd om det jag bett om råd för :) Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte varför du högg… Bara för att man e nybörjare på ngt behöver van väl inte vara dum o helt utan kunnskap? Jag har trots allt haft djur i hela mitt liv o min far har haft uppfödning på både hästar hundar och kaniner(kaniner var ej för utst). Det är just rasen REX som jag aldrig haft nöjet av att ha kontakt med innan mina små flyttade in till mig. o det här med utställningar Är jag alldeles vilseinför. har besökt två på senare tid för att göra lite research :)

Eller misstolkade jag helt ditt inlägg?? Hoppas det :) Jag är oerhört tacksam för den input jag får :)

[Majja79]
0

o När jag nu läser igenom tråden såhär i efterhand så ser jag ett det jag verkligen kan behöva hjälp med är tydligen min stavning ;) :P hehe

Chieko
0

Oj, jag var lite rädd att du skulle misstolka det men trodde att smileyn löste det: jag menade inte alls att låta sarkastisk! Jag menade helt och hållet att du verkar ha full koll, vilket är helt underbart! Det är så många som bara köper två djuraffärsdjur och startar keluppfödning utan  att ha koll på något alls. Men så finns det såna som du som läser på först! Och det är så roligt att höra!

/Karin

[Majja79]
0

:) tack :) Va glad jag blir

Kanske tog åt mig lite galet i går… du vet , det kan bli så ibland med en tvååring & en treåring hemma båda med öroninflamation o den ena med en massa koppor:S blev nog lite slut i huvet mot slutet av kvällen :P

Ja mina avsikter är helt o håller goda. Goppas att kunna göra rätt gentemot både mig själv, mina kaniner och rasen :) O därför vill jag så gärna ha del av er/din erfarenhet.

Svårt så här på nätet ibland, det är lätt att misstolka. i framtiden blir det kanske mer videokonferenser där man kan ansluta o diskutera i öppna forum ;)

/ Mari

Kickan90
0

jag tycker inte att du skall ha galler mot galler med 2 kaniner speciellt inte om det är utav två olika kön. tyvärr så finns det vissa som har fått sina parade genom gallret samt slagsmål :(

annars ser det riktigt fint ut, har de 2 våningar så de springer upp o ner eller?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[Majja79]
0

aaaah. Tack för tipset… Vill Gärna kontrollera när kullarna kommer själv  :P Slagsmål är jag inte rädd för då de är väldigt sällskapliga med varandra. De har suttit brevid varandra sen de var "könsneutrala'" o har haft gott sällskap av varandra. Nu kommer jag flytta in dom i en bur i varmgaraget där de ist får varsin våning, i nya buren. (hoppas att det blir färdigt för dem att flytta in i morgon :)

Ja nu rör de sig mellan våningarna som de vill :) Gillar inte burar som begränsar och gör djur inaktiva,dvs är för små. Tycker personligen att de lagstadgade minimimåtten borde vara större… men det är min personliga åsikt…