Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 4241 ggr
EstherVess
0

Rosslande hane..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

MIn rexhane, Adolf, som är ca 5 år rosslar i andningen märkte jag i lördags, annars verkar han frisk o pigg, inget rinnande från nosen eller så.

Jag ska till veterinären ikväll så han får lyssna på honom, och han trodde att jag skulle få spruta honom med antibiotika ett tag om det är infektion i luftrören eller liknande. För pencillin, antibiotika slår ut tarmfloran på kaniner sa veterinären, så vi får hoppas at det funkar.

Min undran är, hur gammal blir en rexkanin ungefär? Jag har läst det förut och försökte googla lite nu men jag hittade inget.. Han är i bra hull, han får hö och grönsaker, frukt, och pellets, ett par matskedar om dan. Han bor med sin tjej, en dvv, hon är 1 år, hur gamla blir de ungefär?

Andra frågan är, jag har läst nu om "förkylda kaniner" och då står det alltid att kaniner blir sjuka i drag, speciellt på vintern och att man inte ska ha dem ute om det inte är skyddat. Våra bor i en stor voljär,(jag bifogar bilder) och då är de ju i drag oftast jämt… Förutom i buren på ben såklart, men de är ju alltid ute å springer. Så vad gäller egentligen?

Och sist, såklart, nån som haft en rosslande kanin, som blivit bra? Jag hoppas verkligen han klarar sig.

Tack för svar Glad

EstherVess
0

En till bild på buren innifrån…

EstherVess
0

Och en till Glad

Sista, jag lovar..

EstherVess
0

Nu har vi vart hos veterinär. Adolf har svårt att andas och trolig lunginflammation, jag fick själv lyssna på honom och det lät inte kul :(

Han fick en spruta antibiotika, och så fick jag med hem och ska ge honom i 7 dagar nu. Jag hoppas han klarar detta, trots sin höga ålder.

Imorgon ska vi storrengöra buren, om det kan vara halmen som utlöst det hela…

Jag frågade veterinären om detta med att de inte ska vara ute i drag, men han sa att kaniner vill ju vara ute, värme är inte bra för dem. Så jag får väll gå på det svaret, eftersom jag inte fått nått annat…

Min sista fråga om rosslande kaniner kan bli bra får jag väll vänta på svaret så får vi se..

Och det med ålder lär jag ju oxå märka.. ;)

flocken
0

Hej.

Hoppas han blir bra från lunginflammationen.

Jag har tyvär ingen erfarenhet om rosslande kaniner & hur gamla Rexar blir. Min rex är bara 1,5 år än. Men jag tycker inte du ska oroa dig ang drag. Jag har som du, en bur på ben sen en stor tillbyggd utedel. Förra vintern var hon ute även att det var snö storm. Ibland var hela hon vit även att hon är castor. Men jag har tak över hela min bur som skydd för nederbörd.

Har du mindre öppning på buren vintertid? Jag har en så liten öppning vi bara kan för att undvika att det blåser in i buren.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Trasdockaa
0

Mina har blivit mellan 8-12 år gamla, så inte är han gammal än inte! Han är en man i sina bästa år :)

Lunginflammation går att bota med antibiotika om man är ute i god tid. Det viktiga är att man håller nosen ren och ser till att de får i sig ordentligt med vätska och fibrer för att hålla magen igång (samtidigt som man fått bra antibiotika). Jag kör critical care blandat med barnmat när mina varit krassa, och sedan lite vatten med druvsocker och pyttepyttelite salt (ngra korn bara). Så länge de får i sig ordentligt med mat och håller igång, brukar det finnas bra hopp :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Eliinn
0

Hej!

Här har vi en som har haft ett rosslande kanin! 
Min förra rexkanin som då var 7 år hade ett hemskt rosslande… Men han hade nog inte lunginflammation, det lät nog värre än det var. Men hade vi inte vart så snabba på att åkt till veterinären hade det säkert kunnat utvecklats till lunginflammation!

Vi fick pencillin/antibiotika och sen fick vi även rådet att köpa Bisolvon (samma som vi använder) som är slemlösande, finns receptfritt på apoteket.
Redan efter några dagar märkte vi stor skillnad!
Bisolvon funkade väldigt bra mot rosslandet och det kan jag verkligen rekomendera! Man ska ju va försiktig att ge djur läkemedel som vi tar men eftersom min veterinären skrev ut det så måste det va okej. Självklart är det en väldigt mycket mindre dos än vad vi tar. Det bästa är nog att du ringer och frågar veterinären hur stor dos just din kanin behöver :)

Men för att få dig att tänka positivt så har din kanin goda chanser att bli frisk även fast han blivit lite äldre, min kanin var trots allt 7 år! Han blev helt återställd och forsatte som vanligt, lika pigg och glad som alltid! :)

Agående kaniner i drag så känner de själva när det behöver gå undan så att du har dem ute är inge problem så länge de  alltid har tillgång till nåt mer dragfitt utrymme. Ser att du har en bur i hagen vilket borde funka bra :) Om du vill ha den mer dragfri så kan du ju göra ingången mindre. 
Sen kan du fylla på med extra halm i buren så han får det extra mysigt.  Jag gjorde de riktigt mysigt för min lilla sjukling, om han uppskattade de vet jag ju inte, men det fick iallafall mig som matte att känna mig lugnare! :)

Hälsa kaninen att han ska krya på sig! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

EstherVess
0

Hej alla och tack för svar!

Tyvärr dog Adolf inatt och vi är så ledsna. Han lät bättre igår, men sen imorse så var han död.

Han har ätit mindre sista dagarna, men ätit höt som vanligt.

På frågan om buren, det är som en sluss i buren så de går in genom ett hål till vänster, och sen går de genom en tunnel med en öppning till höger in i stora stängda burdelen, och den är fylld med halm där de gör gångar så där inne är det varmt och blåser ingenting. Hoppas ni förstår hur jag menar…

flocken
0

Vad tråkigt för er.  men ni gjorde vad ni kunde för honom. Sov gott Adolf

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Chieko
0

Så tråkigt att han inte klarade sig. Men jag är säker på att han hade ett bra liv i den lyxiga buren!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Eliinn
0

Va tråkigt att höra :(

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus