Fördelar & Nackdelar
Hej!
Funderar på att skaffa rexkanin eller dvärgvädur.
Men eftersom det här är ett rexforum vill jag fråga erfarna rexägare:
Vad finns det för för-, och nackdelar med rexkanin? Lägg gärna en lista.
Vill också gärna veta tips vad det har för skillnad om man väljer hona eller hane (jag tror jag skaffar endast en)?
Tacksam för svar!
Finns ju dvärgvädur rex :D
Det har jag, underbara kaniner! Detta är min andra som jag har nu. Underbara personligheter :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker rexen är jättetrevlig, men det är dvv också. Pälsen är underbart mjuk på en rex dock! Sen får du fundera över storleken: en rex är lite mer att krama och pussa på men svårare för ett barn att hantera.
Så hane eller hona. Inne kan det vara lite enklare med en hona då de inte skvätter på samma sätt som hanar KAN göra (min gör det inte). Dock kan honor vara lite surare och mer rivirhävdande.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag har både rexar och dvv (och dvv korsningar)
Enda nackdelen som jag ser med rexar är storleken, de tar mer plats och kräver större bur än dvv. Mina barn vill/kan inte lyfta rexarna.
Annars är rex en underbar ras. Jag är totalförälskad i dem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hej!
Jag har Rex,Liten Rex och Hermelinrex så de finns i alla de storlekar.
Jag tycker Liten Rex är lagom,mitt emellan de andra 2 i storlek. Jag tycker hanar är trevligast att ha att göra med,honor är lite mer revirtänkande i buren.
Jag håller med inlägget ovan att liten rex är den perfekta storleken ca 2 kg
ph77
Jag som nästan sitter och tycker att min Akkio är för liten x)
Kan ni tänka er en fransk vädur i perfekt rexpäls? (Åh vad jag vandrar bort från tråden)
Fördelar med rex
- Aktiv
- Oftast gosig
- Vill vara med precis överallt vad det än är
- Mega gosig päls
- Väldig personlighet
- Uppmärksamhetssökande (Kan vara nackdel)
Nackdelar
- Ibland, storleken
- Väldig personlighet (Alltså vad jag menar med det är att den har väldig personlighet och det kan bli väldig personlighet åt fel håll)
- Envisa (Fast det är så gulligt att jag inte vet om det är en nackdel eller inte)
Detta jag skriver kanske inte alls kommer vara just "din" rex (ifall det blir en) Utan hen kanske kommer ha en helt olik personlighet
Vad jag tycker så är dvärgväduren mer lugn, gosig, accepterar även som det kanske inte är jätteroligt, underbara personligheter..
Hane nackdelar
- Skvättande
- Hanlukt
- Revirbenägen (Iaf min hane)
- Juckande
Hona nackdelar
- Brunst
- Humörsvängningar
- Revir
Alltså alla dessa "nackdelar" brukar man inte få på en kanin liksom.
Jag har haft 2 kaninhonor i mitt liv, ena var revirbenägen och bet människor när hon hade chansen oavsett om de gjort något eller inte. Den andra honan var lugn, liksom jaha är du här nu kommer du med god mat till mig och accepterade kel och annat
Jag har även haft 2 kaninhanar i mitt liv, den ena var lugn, aldrig något hanbeteende annat än att han hade perioder med juckande som avtog med åldern och han jag har nu Akkio som skvätte, luktade apa och var revirbenägen. Till slut kunde han inte ens gå utanför buren utan att kissa överallt(han var redan rumsren och gick på toa… egentligen), vi kastrerade honom och han har aldrig kissat utanför buren sedan dess, han är lite revirbenägen men det är bara på favoritplatser som ingen får röra, han har ingen hanlukt kvar alls tycker jag.
Men, jag föredrar att ha kaninhanar, de har i min åsikt blivit mer tillgivna av sig vilket jag gillar och de kan inte bli någon tjuvparning så det blir kaninungar liksom x)
(Sry för långt inlägg)
//Joanna
Jag kan bara svara för rex. Jag har Standard Rex, Liten Rex och Hermelin Rex. De är pigga i sinnet, nyfikna, söker kontakt, har mycket vilja i hur buren ska vara möblerad-lägger man något på fel ställe kastar de det högt upp i luften :-), de är små muskelknippen, atletiska och med rätt motivation kan de säkert bli utmärkta hoppare (!) funderar nästan på att försöka trots att det inte är mitt intresse överhuvudtaget, de har slanka fina kroppar och ser ståtliga ut ;-). Dessutom är pälsen allergivänligare, och så mjuk att man inte kan sluta klappa på dem! Mina hanar gräver GÄRNA hålor i gräsmattan, det gör inte honorna lika ofta. Men honorna kan i vissa perioder vara sura som sjutton. Hanarna vill ofta testa burens hållbarhet och testar varenda millimeter, går det att rymma så gör de det men ingen har lämnat hemmet utan hållt sig i närheten (15m). Jag är uppfödare i Stockholms län www.NimbusKaningard.se
ph77