Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 2141 ggr
sweetys
1

"rexvädur"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade bara lust att skriva lite… ;)

Min historia bakom rexpäls ;)

När jag upptäckte rexpälsade dvärgvädurar (hösten 2010) så föll jag direkt! Vi hade haft en vanlig rex (dalmatiner) i familjen när jag var runt 13år, men jag gillar hängöronen ;)
Men pälsen är ju helt fantastisk, och sen tycker jag rexar har ett sånt…. hmm… fulsött utseende. De ser så charmigt knasiga ut. Love it!

Så efter mycket letande (det fanns ju knappt några uppfödare. Hittade typ på 5st, och alla fanns i Skåne eller däromkring). Till sist hittade jag en uppfödning vars kaniner verkligen passade mig - fina teckningar/färger och de "såg ut" att kunna bli bra hoppare också ;)
Efter att sett helsyskonen till en kull som precis skulle födas, så mailade jag uppfödaren och sa att jag ville tinga en hona…… allra helst en blå wienertecknad (fler av helsyskonen var det) och vad händer? Jo, alla hanar. Och alla vita blåögda.
Jag gillar vita blåögda, men då jag har en del normalpälsade sådana så ville jag ha en färg denna gång ;)

Men det slutade med att lille Lego fick komma hem till mig. Vildast i kullen och mest potential att kunna bli hoppkanin trodde uppfödaren.
Lego är i dagsläget medelsvår i rak och krok med pinnar i båda, samt Elit i höjd på 75cm och Elit i längd på 180cm (200cm hemma). Så hoppa kan han :)

Eftersom hoppning är mitt stora intresse med kaninerna, så var ju min tanke egentligen bara att ha några rexpälsade hoppare.

Sen gick jag lite mer i tankarna på att satsa på "riktiga" rex dvärgvädurar på sidan av hoppkaninerna, men helt plötsligt kryllade det av rex dvv-uppfödare, och det kändes inte lika intressant längre.
Utbudet var så stort redan.

Så nu har jag gått tillbaka till mina grundplaner, vilket är att få fram "vanliga" rex fast med hängöron. Alltså en större och slankare typ av rex dvv, i ca 3kgs typen.

Gärna i dalmatiner, som jag tycker är så otroligt sött :)

Är det någon mer som avlar med de målen?

Och till sist tänkte jag visa mina godisar som ska hjälpa mig på vägen ;)

först ut: Starlight's Finding Neverland, viltblå hona som har vanlig rex bakom sig, och därav en vikt på 3kg. Hon har ett öra på svaj, som numera lägger sig då och då.
Hon är väl närmast mina mål hittills…..

sweetys
1

Hanekulles Rio Gallegos, "Lego", min första hane. Han är inte jättestor, men musklig så han har ändå en vikt på 2,4 kg.

Och hoppa kan han som sagt….. detta hopp var bra mycket längre än 160cm som bommarna ligger på ;)

sweetys
0

Min älskling Casper von der Siegesburg, en zobelsiames hotot som jag faktiskt inte hittad några kaniner här i sverige som är besläktade med.
En rejäl och musklig kille på 2,6 kg…..
Även han en duktig hoppare.

sweetys
0

Min första egenuppfödaa rex dvv, Sweety's Broken Angel, "Kiddo". Lego är pappa till henne.
Hon kommer få en kull här i vår tillsammans med en normalpälsad kille som också är egenuppfödd. Han är en korsning av normalpälsad hoppvädur och rex dvv/rex.
Kiddo är det tänkt att jag ska sälja efter kullen.
Det var tänkt att jag skulle märkt henne och ställt ut, men hon var stooor från första stund, och blev alldeles för tung redan innan jag skulle märka henne. och väger numera 2,6 kg:P

sweetys
0

Sist och även minst är SNöflingans Lindy Hop, "London". En tjej med hoppare bakom sig. Hon väger 2,1 kg men har en snygg kropp och söt teckning.
Hoppas att hon kan ge stora ungar med en lite större hane :)

sweetys
0

Avslutar med en till bild på Casper :)

Frosstis
0

gud vad bra casper är!!!!

dermot
0

#1 Omg, vilket hopp! o.O

Jag blev lite kär i London Kyss är man dalmatinerknarkare så är man, haha.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

sweetys
0

Tack båda två :) #7, ja dalmatiner är ju så fint :) hoppas jag kan få fram några såna :)