Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketterraserfärger-teckningar
Läst 1206 ggr
candieshk
2013-01-09 15:30
0

Projekt

Efter ett projektarbete i skolan om anlag, bland annat hur man avlar fram olika färger blev jag lite sugen att förverkliga mitt eget arbete: Rastypiska, rexpälsade dvärgvädurar i otter egern! Utan att importera. Vet dock inte om det är möjligt med denna plan, så någon som är lite mer erfaren inom färggenetik får gärna komma med tips, ändringar, tillägg och rätta mig om jag är helt ute och cyklar :) Delmål 1: Få fram rastypiska, rexpälsade dvärgvädurar i egern Delmål 2: Para in otteranlaget från svarta ottrar med blå- och brunanlag, havanna ottrar med blåanlag eller blåa ottrar med brunanlag med mina egernfärgade djur Delmål 3: Para en svart otter med blå- och brunanlag, havanna otter med blåanlag eller en blå otter med brunanlag med en enfärgad egern med otteranlaget

.

-Greta
2013-01-09 16:13
0

Otter är dominant över enfärgat, så hittar du en otter svart med blå & brun anlag och parar med en enfärgad egern har du chans på otter egern redan i första generationen. Glad

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

candieshk
2013-01-09 16:22
0

#1 Åh tack! Det lät mycket enklare. Ska strunta i hur kaninen ser ut i utställningsperspektiv, då jag fått förklarat att färgen är svår på rexpäls :)

.

Ljusta
2013-01-10 12:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant projekt! Jag har en supertrevlig liten rexbärare i svart otter som har stor chans att ha blåanlag (både mamma och pappa har det). Pappan kan ha brunanlag då ett kullsyskon till honom var havanna. Om du skulle bo nära mig så kan du få låna pappan (svart otter rexpälsad med blå och ev brunanlag.

(Kan även tänka mig att sälja pappan (svart otter) när min hona fått en rexad otter efter honom). Hittar du då en egernfärga rexpälsad hona så är du nästan i mål :)

Bild på bebisen:

Ljustadalens kaningård

candieshk
2013-01-10 15:25
0

#3 Du skojar! Jag PMar dig på studs, det lät ju för bra för att vara sant! :D

.