Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etiketteravelungar
Läst 1002 ggr
ThisIsNoMore
0

Lämplig parning??

Måste bara höra vad ni tycker. Är det verkligen lämpligt att para en dvärgvädursrex hona med en hane av rasen stor rex? Är det inte jobbigt för en liten hona?

Suskiv
0

Jag tycker man ska fundera mer än en gång innan man använder en hane som är större än honan. För det finns helt klart risker med det. För i värsta fall blir det 1-2 ungar som blir för stora och det kommer då betyda att ungarna och ev mamman avlider under förlossningen.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Ilja.live@hotmail.com]
0

Parade liten rex hona med en stor rex hane och det vart inga problem! 9st ungar och alla klarade sig! Känner en som parade hermelin hona med en stor rex! Var inga problem där heller….. Och dvärgvädurkanin är ju större än Liten rex?

-Greta
2

Fostrerna anpassar sig efter honans livmoder är vad jag hört :)

Är det en dvärgvädurs hona och rex hane behöver det ju inte vara så jättestor skillnad ändå i storlek… 
Vet också dom som parat större hanar med mindre honor utan problem.

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

ThisIsNoMore
1

#3 tänkte mer på själva parningen att de kanske e jobbigt för henne. Att fostren anpassas vet ja :) samma på alla däggdjur i princip

dermot
0

#4 Hur många kilo skiljer det? Rexar kan ju vara både små och stora.. En liten variant av Rex går bra att para med en dvärgvädursrex. En väldigt stor hane blir nog väldigt tungt för henne;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Kickan90
0

tänk dock också på att ungarna kan växa så det knackar också och det kan bli tufft för en hona att dia många ungar om de dessutom är större.

det är inte bara parningen osv man skall tänka på också på hur de växer, blir ju ganska mkt mjölk som honan får producera om det är ganska stora osv och det tar ju en hel del på henne.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Fridaaaa
0

Jag hade inte gjort det. Av många olika anledningar. Ser inte en enda bra anledning att göra en sådan parning där honan är mindre så :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kickan90
0

jag tycker att om man gör en sådan parning där hanen är något större så får man räkna med att ta bort några ungar också iaf i första kullen.

så att man kan ha ett hum om hur stora de blir och hur det tar på honan för hon skall ju inte gå ner allt för mkt, vilket hon kan göra om ungarna blir förstora när hon diar.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Trasdockaa
0

Det är sant att ungarna anpassar sig efter livmodern. MEN det betyder också att om honan har många ungar i livmodern blir det lite plats åt var och en och ungarna blir små, och likväl blir det bara några få ungar kan dessa växa på så det knakar och ge honan desto mer problem vid födseln. Så ja, ungarna anpassar sig, men det är inte alltid på ett bra sätt =)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)