Dvärgvädur rex
Hej,
Detta blir mitt första inlägg här på sajten 
Jag har haft kaniner i över 15 år och det har främst varit dvärgvädur och lejonhuvad kanin. Om några veckor ska jag hämta hem en ny familjemedlem; en dvärgvädur rex. Tänk vad veckorna går långsamt när man väntar på något så underbart som att få hem en liten kaninunge!
Uppfödaren, som är jättesnäll, har berättat lite och sagt att förutom pälsen avviker inte rasen mycket från en vanlig dvärgvädur. Jag har läst på en hel del, men är alltid bäst att vänja sig till dem med erfarenhet tycker jag.
Jag tänkte höra här om fler har/har haft dvärgvädur rex och vad ni kan berätta om dem? Ser fram emot att läsa vad ni skriver
Har med en bild här på vår nya familjemedlem:
Jag har haft vanliga dvärgvädurar och "hoppvädurar" i ca 18 år. De senaste 2 åren har jag börjat övergå helt till dvv rex, och jag måste säga att till temperamentet är de lika härliga goa och spralliga som mina andra kaniner. Alla är sociala och fulla av energi!:) Jag hopptävlar mina också, och det är väl där jag kan tycka att de är smidigare än vanliga kompakta dvärgvädurar. I love them!
Det låter ju jättebra! Social och energisk låter som mamman till vår lilla hona så hoppas hon tar efter det!
Roligt att de hoppar mycket, funderar ibland på att ta upp kaninhoppning igen, men hanen vi har nu är inte mycket för att hoppa så det blir andra aktiviteter 🙂
Jag som har fött upp normalpälsade Dvärgvädurar länge och nu övergått till Dvv rex kan tycka att de rexpälsade är mycket mer energiska och inte alls lika lugna och samarbetsvilliga som normalpälsade. Har hört många som säger samma sak och att de kräver mer stimulans för att "hålla sig i skinnet". Så att de är lika som normalpälsade stämmer kanske inte direkt. Men har man dem till hoppning så vill man ju åt den energiska sidan. Men sen är det ju som alltid att kaniner är individer och många följer ju inte mallen heller. Har en helskön superlugn och gosig hona här, och hon är rexpälsad (iofs med normalpäls inbandat). :)
Ljustadalens kaningård
Tack för ditt svar!
Jag har ganska mycket tid på dagarna så blir det en energisk liten hona vi får hem får det bli mer aktivitet helt enkelt 🙂 men uppskattar verkligen att du tar upp det, allt är bra att veta även om inget ändrar min åsikt att jag vill ha hem henne ❤️ men du förstår nog vad jag menar!
Nej Dvv rexar är verkligen superhärliga, men kanske inte direkt nybörjarkaniner :) Men iom att du är erfaren så blir det nog inget problem. Ofta brukar det vara lättare om man vet vad man har att vänta och inte blir förvånad eller besviken över att de är lite spralliga. Jag tycker det är härligt med så pigga och glada kaniner :)
Ljustadalens kaningård
Jag håller med dig #5, pigga och glada kaniner är bara ett plus! Nej hon blir min femte kanin - egentligen tionde om man räknar med ungarna min senaste hona fick, men om inte annat är det ju bara roligt med lite utmaning i vardagen🙂
Sötnos :) Vem är uppfödare på henne?
Ljustadalens kaningård
Morotslandets kaniner i Eksjö (småland)
så söt