Info om Rex!?
Jag funderar på om en (två?) rexkanin/er kan vara nåt för oss. Jag har läst en del här på forumet, men ofta är det lättast att ställa sina egna frågor =) Vi bor i stan, så det kommer bli en innekanin. Jag vill ha en bur som den får all mat i, men att den i övrigt får röra sig fritt i lägenheten (drygt 100kvm). Fungerar det? Blir de rumsrena? Och det här med en eller två. Det känns ju alltid roligare att ha två stycken, så de får sällskap av en artfrände. Men är det så det fungerar även med kaniner? Isf två honor, två hanar eller en av varje och kastration? Jag är väldigt förtjust i färgen madagaskar. Är den vanlig på rexar? Och hur stora blir de egentligen?! Jag vill ha en stor kanin, men har de storleksrelaterade sjukdomar, som ex hundar? Vad mer ska jag fundera över?
Har själv inte min rex som innekanin men vet de som har det. Det skulle nog bara fungera utmärkt att ha som du säger. Om man tränar dem blir de säkert rumsrena. Min rex hona är väldigt renlig av sig så hon har bara ett hörna av buren som hon gör sina behöv på. Och jag hade en hane förut som jag lärde gå på låda.
Det här med om det är bättre med en eller två kaniner kan jag inte riktigt svara på. Funderar själv på att skaffa en kompis till min hona. Men om man sk ha två bör man ha två honor eller en hona och en kastrerad hane. Ha inte två hanar ihop, stor risk för bråk.
Jag vet inte hur vanlig madagskar är men jag vet en uppfödare som föder upp madagskar men kommer dock inte på vad hon heter….. Är lite osäker vad vikten är just nu men de väger runt 3 kg. Känner inte till några sjukdomar.
Mvh Sabine
Jeg mener en jeg kender som bor i Göteborg har nogen Madagskar rexer..de bliver vist 3-4 kg…
Nogen kan godt have to kaniner gående sammen ..men det er ikke altid lige godt..nok nemmest med en..får den meget selsskab af Jer er det jo også godt..den kan godt gå i en lejlighed…bare husk fjern alle ledninger så den ikke får bídt i noget med strøm i ..og urtepotter med jord og giftige planter..De kan sagens blive renlige gå i katte toilet bakke..det er nemt nok at lære dem…læg nogen af dens afførings kugler i kassen så lære den det hurtigt..hilsen Sus
Jag har en rex inne (som just kom skuttandes till soffan). Jag har valt att ge honom en hage av kompostgaller i köket där han är när vi inte är hemma eller inte orkar hålla koll på honom. Han är nästan helt rumsren, mest hallmattan som råkar illa ut. Det skulle kanske lösa sig om jag ställde dit en till bajslåda, men sambon är inte så sugen på det. Istället ställer vi för kompostgaller så han inte kommer dit eller in i sovrummet.
Han är renrasig men väger enbart 1,6kg så det är lite olika vilken vikt de kommer upp i. Jag har inte upplevt det som att storleken ger dem några nackdelar, det är mest de ännu större raserna som till exempel tysk jättescheck som kan få problem.
Trollet blir alltid lycklig när jag går ut med honom, har du möjlighet att göra det ibland? Åka till vän/släkting med trädgård kanske, eller ut i skogen.
Om du vill ha en eller två avgör du själv. Kaniner behöver inte vara två men vissa individer uppskattar det. Jag hade två hanar ihop när jag var liten och de älskade varandra medans andra helt enkelt inte vill bo med andra kaniner, oavsett kön!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tack för alla svar! Det låter ju lovande =) Vi får fundera ett par vändor till och sedan leta rätt på en bra uppfödare! Självklart kommer kaninen få komma ut när det är fint väder trots att vi bor i stan. Men den kommer bo inne. =)
Vad jag har hört av en vän som har haft rex så är de burkrävande, d.v.s. ungar kan inte gå tillsammans länge. Så jag skulle nog inte chansa då på att ha två tillsammans, jag själv har haft vissa raser där det blivit bråk ganska snabbt. Och ofta är det alltid någon som blir mer tillbakadragen om man har två tillsammans.
I standarden är deras vikt godkänd från 2,5 kg och uppåt, mina två väger runt 3,7-4 kg. Så det varierar en del, ska du ha en unge så hör vad föräldrarna väger, då får du ett hum om vad ungen kommer väga som vuxen.
#5 Det beror nog mycket hur dom är som individer. När jag hade ungar lät jag de gå ihop rätt så länge. Jag hade mamman plus tre av hennes ungar tillsammans i 5 månader efter att de blivit 8 veckor :) Och det var inga problem alls. Och en köpare som köpte två honor av mig har dem tillsammans och va jag har hört går det bara bra :)
Min kompis som har rexar har haft flera vuxna ihop och det har gått bra :)
Så jag tror att så länge de har tillräckligt stort ska det inte vara några problem att ha två :)
Mvh Sabine
wix.com/olssonjenni/rex
Har madagaskar, vet dock inte om hon föder upp det..
Hon bor lite utanför göteborg, det tar 15-20 minuter från centralstationen hit =) Jag bor nästan granne med henne