Rexkanin iFokus

Rexkanin

Etikettallmänt
Läst 3094 ggr
AkaiTsuki
2012-07-14 19:53
1

Fråågor~~

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har just rex, eller rexpälsat

• Är det för att du/ni/någon i familjen är allergisk?
  • Har du haft andra kaniner än rex?
  • Varför rex? För den mjuka pälsen?
  • Kan din rex några trix?
  • Tycker du rexar är lättlärda jämfört med vanliga kaniner?
  • Och visst kan de va riktigt fulsöta ibland

Jag valde rex eftersom jag blev kär i pälsen och allergivänlig var bara ett plus, har haft 4 kaniner innan och alla har haft otur hoppas innerligt att det inte beror på mig :/ Min Akkio kan stå, gå, stå på tå, gå på tå,snurr och hoppa jämnfota medan han står upp. Ingen av kaninerna jag haft förut har jag kunnat lärt något trix alls dels för att de redan var vuxna och inte tyckte något sånt var intressant och dels för att de inte förstog vad man ville. Dock hade jag lärt min förra kanin att inte tugga kablar och han var extremt rumsren.

Hihi och så bjuder jag på en rolig bild där han visar sitt fina stå på tå trick :D

//Joanna

Suskiv
2012-07-14 22:13
0

Är det för att du/ni/någon i familjen är allergisk?
Visserligen är barnen allergiska mot pälsdjur (hund, katt, häst) men det är inte därför vi har rex.

Har du haft andra kaniner än rex?
Ja har en dvärgvädur och nu även en ljonhuvad inlåndad.

Varför rex? För den mjuka pälsen?De är så himla söta och sen är ju pälsen så underbart mjuk. Alla så klapar rexen här blir överförtjusta i henne.

Kan din rex några trix?
Räknas tigga till sig frukt från barnen? Senast snodde hon äppelhalvan från vår tvååring.

Tycker du rexar är lättlärda jämfört med vanliga kaniner?
Ingen aning,

Och visst kan de va riktigt fulsöta ibland.
De är supersöta.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mickis1994
2012-07-14 23:12
0

När det gäller allergi kan man vara allergisk mot båda djurets pels och saliv.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

AkaiTsuki
2012-07-14 23:44
0

#2 Jo men det sägs att den är mer allergivänlig än andra raser, det betyder inte att alla tål den. Det kan min klasskamrat vänligen berätta med hennes kaninallergi xD Stackarn blev tvingad att sitta brevid mig två gånger irad och det är en hel termin. Nös som tusan :/

//Joanna

-Greta
2012-07-15 11:06
0

Nej, jag skulle inte kalla rex allergivänlig. Visserligen är 5 av 7 st i min familj allergiska, men inte drf jag skaffade rex och alla 5 känner av mina rexar. Dom kände av mina teddys också, fast endel säger att även långhåriga kan vara mer allergivänliga.

Ja, flera teddy/lejonhuvade dvv och en blandis.

Varför rex? För den mjuka pälsen?
Haha, ja! Främst pga pälsen <3

Kan din rex några trix?
Nej, fösökt träna tidigare men gav upp…

Nej…

Och visst kan de va riktigt fulsöta ibland
Haha, skulle inte påstå att mina kaniner är söta… tycker rexar mer är snygga/fina att titta på, och ibland ser dom verkligen fula ut med deras "miner". ;)

/Greta

Medarbetare på rexkanin.ifokus

AkaiTsuki
2012-07-15 14:00
0

#4 Håller med om att långhåriga kan vara mer allergivänliga :o Är kattallergiker och tål långhåriga katter mer än korthåriga.
Den korthåriga pälsen fastnar överallt jämfört med lång päls. Det är svårare att ta tag i ett 4cm hårstrå än ett 12 cm lång  :D

Dock verkar det vara mer allergi vänligt för min familj, men tror det är induviduellt ändå :3

//Joanna

natha-mjau
2012-07-19 16:07
0

- Nej. men min systerson är allergisk, han känner av jumjum ändå :/
har hört att rexar ska varit väldigt trevliga prickar, sedan att pälsen är gudomlig är det bara ett plus.

- Japp. Har haft en holländare, en hermelin, ett lejon och var uppväxt med någon blandras som var enorm :) Detta är min första rex, och första hane.

Varför rex? För den mjuka pälsen?
- Som jag skrev tidigare, har bara hört gott om rasen. Egentligen ville jag ha en ny holländare, men det skulle kännas som jag ersatte Maja och det skulle göra för ont. Rasen rex stod på tur i min lista, så det fick bli det. Sedan hade jag en uppfödare i närheten. Vill helst inte transportera djur och har svårt att få skjuts om de skulle vara en bit bort.

Kan din rex några trix?
- Nej inte direkt, håller på att lära in klickerträning. Men stå på bakbenen för lite gurka, det gör han.. och även snurrar runt :)

-  Inte vad jag har märkt ännu… har bara haft en "normal" kanin tidigare, råkat ut för många aggresiva.. Hon var väldigt lättlärd. Jumjum har lärt sig själv att gå på toa i buren, plus i kanten. Men utanför buren vill han inte lära sig… Hoppning är ingenting han verkar vilja lära sig än heller..

Och visst kan de va riktigt fulsöta ibland
Tror morrhåren bidrar till en hel del och de lite breda ansiktet.

Melli-sen
2012-07-19 21:19
0
  • Är det för att du/ni/någon i familjen är allergisk?

• Nej, jag tror inte på att de är mer allergivänliga än andra kaniner.

• Ett försäljningstrix kanske?

• Har du haft andra kaniner än rex?

• Ja, rex är min senast inköpta ras.

• Varför rex? För den mjuka pälsen?

• Ja, jag föll för rex för den mjuka pälsens skuld.

• Kan din rex några trix?

• Nej.

• Tycker du rexar är lättlärda jämfört med vanliga kaniner?

• Ingen åsikt om det, fast de kräver nog mer aktivering än många andra raser.

• Och visst kan de va riktigt fulsöta ibland?

• Är du säker på att det är rex du har? Mina är ursnygga!

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

AkaiTsuki
2012-07-19 21:25
0

#7 Åhå! Du ar rätt! Ursnygga har du ju :o Älskar färgen :)

Men Akkio har sina knep att se riktigt ful ut ibland xD

//Joanna

AkaiTsuki
2013-03-12 21:16
0

Maha! Idag så borstade jag honom snabbt, ca 2 minuter för att han helt enkelt inte gillar det (.. kittlig kanin xD)  Men gör det lite varje dag

Och punkt slut. Rexkaniner är verkligen inte allergivänliga :D

Såhär mycket päls får jag in princip av varje gång jag borstar och jag borstar flera gånger i veckan xD + idag tog jag inte magen heller, han höll på att äta upp hela mina lakan av illvilja mot borsten xD (En vanlig keramikskål diameter ca 12  cm)

//Joanna